مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: amam_ali.pdf

در حال دریافت: amam_ali.pdf نهج البلاغه، شخصیت خطی و رسمی امیرالمؤمنین

پژوهشگر:زهرا کمالی

مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهرستان برخوار

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

استاد راهنما:سر کارخانم طائبی

تابستان 1394

 

چکیده

موضوع این پایان نامه بیان ویژگی های فردی و اجتماعی حضرت علی (علیه السلام) می باشد. علی ابن ابیطالب (علیه السلام) گوهری است که در شخصیت آن امام بزرگ و ابرمرد تاریخ، تاکنون هزارها کتاب به نگارش درآمده است. نویسندگان مسلمان، مسیحی، و گاه یهودی در تبیین چهره آن امام قلم زده اند و اهل سنت نیز برای معرفی مولی الموحدین علی (علیه السلام)  قلم به دست شده اند اما هنوز هم آن ها نتوانسته اند چهره حقیقی علی (علیه السلام) را به جهانیان معرفی کنند.

سخن گفتن درباره ویژگی های فردی و اجتماعی امیرالمومنین علی (علیه السلام) بسیار مشکل است زیرا سخن گفتن در این مورد مانند  قطره‌ای از دریاست. در این رساله به بیان این مسأله پرداخته است که امیرالمومنین در نهج البلاغه ویژگی های خود را چگونه تبیین نموده است.

چون شخصیت ایشان مانند شخصیت انسان های دیگر تک بعدی نیست و کتابش نهج البلاغه را هم به عنوان کتابی که یک شخصیت معمولی از خود به یادگار گذاشته است نمی توانیم تلقی کنیم چون ایشان هدف اعلائی برای زندگی داشت. در حقیقت، نهج البلاغه، شخصیت خطی و رسمی امیرالمؤمنین است، یعنی علی (علیه السلام) خود، نهج البلاغه مجسم است و این یكی از خصوصیات ایشان است كه به آن چه می گوید عمل می كند و آن چه را كه می خواهد در زندگی خود پیاده می كند .ب

نابراین با تمسک به نهج البلاغه، به تبیین ویژگی های فردی و اجتماعی ایشان پرداخته شد. از جمله یافته های این تفحص عبارت است از اینکه ویژگی های ایشان به دو قسم فردی و اجتماعی تقسیم می شود تقوی و پرهیزگاری، زهد و دنیا گریزی، ایمان راسخ و یقین کامل، نخستین نمازگذار، عشق به شهادت از جمله ویژگی های فردی و عدالت خواهی، سکوت ایشان در برابر دشمنان، فصاحت و بلاغت، کرامت و سخاوت،  صداقت و راستگویی از جمله ویژگی های اجتماعی ایشان به شمار می رود.

کلیدواژه ها: ایمان، اخلاص، زهد، تقوا، نهج البلاغه، حضرت علی (علیه السلام).

برای دریافت فایل pdf به پیوسته زیر مراجعه کنید::