آموزش و پرورش راس مثلث ترویج کالاهای داخلی
آموزش و پرورش با توجه به دسترسی به مثلث بزرگ خانواده، معلم و دانش آموز ,آماده ترین بستر برای ترویج و مصرف کالا های داخلی در جامعه است.
فراهم کردن زمینه و فرهنگ سازی برای پذیرش این موضوع در جامعه ضروری است. فرهنگ مصرف کالاهای داخلی نه تنها باید از مدارس ,بلکه از همان دوران بدو تولد و مهدهای کودک آغاز گردیده و در کودکان نهادینه شود و باید معلمان در کنار آموزش مطالب درسی، دانش آموزان وآینده سازان جامعه اسلامی را با مزایای استفاده از مصرف کالاهای داخلی آشنا نمایند.
در حقیقت میزان مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که در تحول جامعه نقش اساسی دارد پیوستگی زیادی به سطح آموزش و پرورش آن کشور دارد. مدارس نه تنها مسئولیت انتقال علم و دانش را بر عهده دارند بلکه ارزش های دیگری مانند احساس مسئولیت،نظم و انضباط و تعهد در کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد و تقویت می کنند.
موسسات آموزشی اعم از مهد کودک ها، دبستان ها، مدارس راهنمائی، دبیرستان ها و دانشگاهها به عنوان نهادهای واسطه خانواده وجامعه نقش برجسته و مهمی درترویج فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی دارد و با سرمایه گذاری بر روی آینده سازان کشور اسلامی می توان در همه زمینه ها به سرمنزل مقصود رسید، هم چنانکه امام خمینی (رحمه الله ) فرمودند:«چشم امید من به شما دانش اموزان است».
آموزش و پرورش نقش مهمی در ترویج فرهنگ ؛عادات ؛نگرشها و رفتار در سطح ملی دارد. چنانچه فردی از همان دوران کودکی به درستی آموزش داده شود نسل آینده نیز پیشرفت های خوبی خواهد داشت و پیرو آن نسل بعد از آنها نیز همینطور خواهد شد. آموزش و پرورش به عنوان موثرترین ارگان در کنار نهاد خانواده می تواند نقش تعیین کننده ای در ایجاد نگرش ها و رفتارها در ترویج فرهنگ مصرف داشته باشد.