نقش منفی فرصت طلبان در روند پیشبرد انقلاب
مراقب فرصت طلبان باشیم!
چرا قرآن كريم ميان انفاق و جهاد قبل از فتح مكه و انفاق و جهاد بعد از فتح مكه فرق میگذارد؟ “فرصت طلبی تأثير شوم خود را در تاريخ صدر اسلام نشان داد در دوره عثمان، فرصت طلبان جای شخصيتهای مؤمن به اسلام و اهداف اسلامی را گرفتند، طريدها وزير شدند و كعب الاحبارها مشاور ، و اما ابوذرها و عمارها به تبعيدگاه فرستاده شدند و يا در زير لگد مچاله شدند .
چرا قرآن كريم ميان انفاق و جهاد قبل از فتح مكه و انفاق و جهاد بعد از فتح مكه، و در حقيقت ميان مؤمن منافق مجاهد قبل از فتح و مؤمن منفق مجاهد بعد از فتح فرق میگذارد : « لا يستوی منكم من انفق من قبل الفتح و قاتل ، اولئك اعظم درجة من الذين انفقوا من بعد و قاتلوا و كلا وعد الله الحسنی والله بما تعملون خبير »(1) آنانكه پيش از فتح انفاق و جهاد كردند ( با ديگران ) همانند نيستند . آنان از نظر درجه بزرگترند از كسانی كه بعد از فتح انفاق و جهاد كردند . و خداوند به همه وعده نيكی داده و خداوند به آنچه میكنيد آگاه است. سر مطلب واضح است .
پيش از فتح مكه هر چه بود دشواری و تحمل مشقت بود ، ايمانها خالص تر و انفاقها و جهادها بی شائبه تر و از روحيه فرصت طلبی دورتر بود ، بر خلاف انفاق و جهاد بعد از فتح كه در آن حد از بیشائبگی نبود . همچنين قرآن در باره مجاهدين اولين میفرمايد : بيست نفر شما برابر با دويست نفر از كافران است . ولی همينكه عناصر ديگر كه هنوز روح اسلامی كاملا در آنها دميده نشده بود و دقيقا مؤمن به اهداف انقلاب اسلامی نبودند وارد شدند - و در آن هنگام میشد اسلام را يك فرصت تلقی كرد - میگويد صد نفر شما با دويست نفر دشمن برابری میكند . نهضت را اصلاح طلب آغاز میكند نه فرصت طلب ، و همچنين آنرا اصلاح طلب مؤمن به اهداف نهضت میتواند ادامه دهد نه فرصت طلب كه در پی منافع خويش است . ” (2)
پی نوشت:
(1) سوره حديد / . 10
(2) نهضتهای اسلامی در صد ساله اخير /چاپ دوازدهم : پائيز 1368 /متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری /ناشر : انتشارات صدرا ( با كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهيد )/ص94 و 95