مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: .pdf2.pdf

در حال دریافت: .pdf2.pdf آشنایی با عده در اسلام و پاسخ به برخی از شبهات

پژوهشگر:اعظم طغیانی

استاد راهنما:سر کارخانم ملکوتی خواه

مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهرستان دولت آباد

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

زمستان 1392

 

چکیده

احکام مربوط به عده ی زنان در قوانین اسلامی متناسب با کرامت و ارزش انسانی زنان وضع و تشریع شده است. این تکلیف «عده» آثار فقهی و حقوقی فراوانی به دنبال دارد و گستره ی آن بسیاری از زنان جامعه را شامل می شود، لذا شناخت دقیق این مساله و تشخیص محدوده ی زمانی آن نسبت به حالات و وضعیت های مختلف زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است، به ویژه این که امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و امکان اخراج رحم و مجهز بودن به دستگاه های پیشرفته برای تشخیص جنین در رحم، سؤالات فراوان و پاسخ داده نشده، در این زمینه وجود دارد.

هدف از این نوشتار بررسی عده و اقسام آن و پاسخ گوئی به برخی شبهات مربوطه به آن، واقعیت های موجود در جامعه همراه با کاوش، جهت دریافت نظرات فقهی مناسب وقانع کننده، و همچنین ارائه ی راه کارهای دینی برای حل معضلات ومشکلات اخلاقی بر اساس نیازهای مشروع وحقوقی می باشد.

از جمله یافته های این تحقیق می توان گفت که یکی از فلسفه های عده روشن شدن وضع زن از نظر بارداریست ولی این مسئله فلسفه های متعددی دارد ومنحصر به انعقاد فرزند نیست، بنابراین در مواردی که شرع بیان نموده، زن باید طبق نص صریح وحی الهی، قرآن عده نگه دارد. بسیاری از مسائل در شرع الهی واجب شده است، که از نظر عقلی حکمت های آن برای ما روشن نمی باشد، و پیشرفت علم و تکنولوژی نتوانسته، توجیهی برای عوض شدن حکم الهی باشد، در این موارد باید به لحاظ تعبدی حکم شارع پذیرفته شود.

کلید واژه ها: انحلال زوجیت، حکم، عده، نفقه زوجه.

دسترسی به نسخه pdf