مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: dddd1.pdf

در حال دریافت: dddd1.pdf بررسی کظم غیظ در آیات و روایات با رویکرد اخلاقی امام کاظم (علیه السلام)

پژوهشگرزهرا فروزان مهر

استاد راهنماسرکار خانم داوودی

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)مدرسه علمیه نرجس خاتون (سلام الله علیها)شهرستان اصفهان

 

بهار 1394

 

چکیده

امام موسی بن جعفر (علیه السلام) هفتمین امام شیعیان، در علم و تواضع و مکارم اخلاق به خصوص صفت کظم غیظ ضرب المثل عام و خاص بودند. «كظم غيظ»، خودداري از حالت برافروختگي و هيجان فوق العاده روحي است که پس از رويارويي با ناملايمات به انسان دست مي دهد.

اظهار غضب و غیظ نقصان عقل است و باعث ضعف نفس و نقص آن مي‌شود و كمتر صفتي از صفات رذيله به اندازۀ آن ويراني به بار مي‌آورد. چرا که غضب تجلیگاه جهنم است و شرارۀ اين آتش به بيرون سرايت مي‌كند و فرد در قيامت نیز با همين آتش خواهد سوخت. همچنین فروبردن خشم بسیار خوب است، اما به‌تنهایی كافی نیست؛ زیرا ممكن است كینه و عداوت را از قلب انسان ریشه‌كن نكند؛ در این حال باید كظم غیظ همراه با عفو و بخشش صورت گیرد.

بنابراین با توجه به اهمیت کسب صفت کظم غیظ، در این تحقیق کظم غیظ در آیات و روایات با رویکرد اخلاقی امام کاظم (علیه السلام) در سه فصل بررسی شده که در فصل اول به چیستی کظم غیظ و جایگاه آن در آیات و روایات و در فصل دیگر به آثار و فواید کظم غیظ و در فصل آخر به راهکارهای تقویت کظم غیظ اشاره شده است.

از جمله مهم ترین آثار دنیوی و اخروی این صفت روشنی چشم اهل بیت (علیهم السلام)، داخل شدن در ردیف اهل ایمان، شجاعت، ایجاد محبت در اجتماع، نجات از آتش دوزخ و امنیت از خشم خدا می باشد و راهکارهایی علمی و عملی برای تقویت کظم غیظ، وجود دارد که می توان به تغییر حالت، يادآوري عظمت عذاب الهي، تفکر در آیات و روایات، تدبر در عاقبت و شناسایی عوامل خشم اشاره نمود.

کلید واژه ها: کظم غیظ، حلم، خشم، امام موسی کاظم (علیه السلام).

 

دسترسی به فایلpdfدرپیوست زیر: