مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: gg.pdf

در حال دریافت: gg.pdf برکت از دیدگاه آیات و روایات

پژوهشگرمریم اسدی دستجردی

استاد راهنما سر کارخانم داوودی

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهرستان اصفهان

 

زمستان1392

 

چكيده

بشر همواره به دنبال یافتن عوامل و آثار رفتار خویش بوده و علاقمند است علت تفاوت ها را بداند از طرفی نظام هستی، نظام اسباب و مسببی است به طوریکه تمام ذرات آن با یکدیگر مرتبط هستند. زیباترین و شیواترین بیان در رابطه با علت و معلول ها در آیات قرآن و سخن پیشوایان دین آمده است

به همین دلیل برای شناخت برکت، در آیات و روایات اهل بیت (علیهم السلام) عوامل فراوانی را جهت جلوگیری از فقر و تنگدستی و گشایش رزق و روزی و برکت در زندگی برشمرده اند که اگرچه رابطه برخی از این عوامل با ثروت و فقر بر ما پوشیده است اما بی تردید گفتار معصومین (علیهم السلام) بهترین بیان در این رابطه است.

بنابراین با تحقیق و بررسی در کتب آیات و روایات مشخص شد که علاوه بر عوامل مادی، عوامل معنوی هم در بحث برکت تأثیر گذارند و در فرهنگ اسلامی عوامل معنوی برکت در کنار عوامل مادی آن قرار دارند چرا که روایات موجود از یک سو؛ تقوا، عبادت، طهارت، دعا، نماز، حج، استغفار و مانند این ها را مبادی و زمینه های ایجاد برکت و توسعه در زندگی معرفی می کنند و از سوی دیگر کشاورزی، دامپروری، تجارت و کار را پشتوانه و مایه ی برکت و توسعه می شناسند.

از طرفی دیگر نافرمانی از پروردگار عالم و سرپیچی از اوامر الهی، موجب سلب برکت از عمر و مال و زندگی می شود. و در حقیقت گناهان اخلاقی و فردی و اجتماعی فاجعه های دردناک و هستی سوز جامعه ی بشری هستند که باعث خشم و غضب خداوند و سلب برکت می گردند.

کلید واژه: برکت، برکت مادی، برکت معنوی.

 

    

دسترسی به فایلpdfدرپیوست زیر: