مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: _-.pdf

در حال دریافت: _-.pdf برگزاری نشست علمی-پژوهشی آسیب شناسی فردی- اجتماعی طلاق بر خانواده

برگزاری نشست علمی-پژوهشی آسیب شناسی فردی- اجتماعی طلاق بر خانواده
گروه مشکات به میزبانی مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (س) دولت آباد نشست علمی- پژوهشی با موضوع ” آسیب شناسی فردی- اجتماعی طلاق بر خانواده ” را همراه با مسابقه بروشورنویسی در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه 1400 در سامانه سیما با حضور جناب سرهنگ حسن میرحیدری کارشناس ارشد مشاور خانواده برگزارنمود.
جناب سرهنگ حسن میرحیدری با توجه به اهمیت بنیان خانواده و اهمیت حفظ و صیانت از این سنگر مهم بیان داشت: آسیب هایی که اتفاق می افتند دارای علل هایی هستند که لازم است با بررسی آنها از بروز حوادث ناگواری همچون طلاق جلوگیری نمود.
ایشان همچنین افزود: دشمنان در صدد هستند بنیان خانواده را که اصلی ترین سنگر جامعه می باشد تخریب نموده و به وسیله رسانه این هدف خود را پیش می برند و خانواده ها نیز امروزه به علت توجه زیاد به رسانه ها دچار آسیب های فراوانی شده اند.
جناب سرهنگ در ادامه بیان داشتند که: خانواده ها از زمانی که به سمت هسته ای پیش رفته اند دچار آسیب های متعدی شده اند و در زمان های گذشته که خانواده ها به صورت گسترده در کنار هم زندگی می کردند آسیب های کمتری متوجه آنها بوده است و در خانواده های امروزی که هسته ای اند رسانه نقش اصلی را ایفا می کند و رسانه سالاری حاکم است که این خود باعث جدایی اعضای خانواده از یکدیگر شده است.
وی افزود: با توجه به رسانه سالاری بودن خانواده ها، طلاق عاطفی که مقدمه طلاق رسمی است بیشتر شده و این مسئله در دوران کرونا نیز شدت گرفته است. طلاق عاطفی و غیر رسمی دارای آسیب هایی است اما طلاق رسمی به مراتب آسیب های بیشتری دارد و با وجود طلاق عاطفی خشونت در خانواده و کودک آزاری بیشتر شده و این موارد به جامعه نیز سرایت می کند.
سرهنگ میر حیدری با اشاره به مغبوض بودن طلاق اشاره نمود که : طلاق در کودکان آسیب های جدی به همراه دارد و شخصیت او را در دوران نوجوانی و جوانی با اختلال مواجه می کند و این اختلالات در پسران بیشتر است چرا که دختران بیشتر مورد محبت اطرافیان قرار گرفته و راه هایی هم چون حرف زدن و گریه کردن را جهت اعتراض از شرایطی که در آن هستند به کار می برند.
وی افزود امروزه بیشترین اعضای گرفتار شده در دام سرقت و اعتیاد به مواد مخدر و شرکت در باندهای مختلف و تجاوز به حقوق دیگران و مشکلات روحی و روانی مربوط به فرزندان طلاق می باشد.
کارشناس و مشاوره خانواده با تاکید بر آسیب زا بودن قشر زنان در طلاق بیان داشت که: زنان به علت عاطفی بودن در دوران بعد از طلاق بیشتر دچار آسیب شده و به خاطر آن که به لحاظ اجتماعی مورد خواستگاری قرار نمی گیرند امکان دارد برای همیشه مجرد بمانند و زندگی مجردی برای کسی که زندگی متاهلی را تجربه کرده است بسیار دشوار بوده و آسیب های دیگری به همراه دارد.
این مشاوره خانواده اشاره نمودند که: استرس ناشی از اوضاع نامطلوب اقتصادی برای زنان مطلقه و اجبار برای زندگی در کنار پدر و مادر آنها را دچار انزوا نموده و باعث می شود از اطرافیان کناره گیری کنندکه این نیز به افسردگی آنها منجر می شود.
سرهنگ میر حیدری در آخر ضمن اشاره به افزایش مسئولیت ارگان های فرهنگی تاکید کردند که : راهکارهایی باید برای جلوگیری از طلاق در نظر گرفته شود که مهم ترین آن آگاهی سازی جوانان برای تشکیل خانواده و توجه به ملاک های صحیح برای انتخاب همسر می باشد و همچنین ورود حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات جهت مهارت افزایی اقشار جامعه به خصوص جوانان در مدیریت کردن زندگی و ارائه آموزش های لازم برای آنها را ضروری دانست.
نشست با معرفی منابع در خصوص موضوع طلاق و ارائه موضوع جهت پژوهش و همچنین پرسش و پاسخ به اتمام رسید.

مداحی های محرم