مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: tabez_2_.pdf

در حال دریافت: tabez_2_.pdf تبعیض بین فرزندان و راهکارهای مقابله با آن

چکیده

این نوشتار به موضوع تبعیض بین فرزندان و راهکارهای مقابله با آن می پردازد.

تبعیض عبارت است از این که در شرایط مساوی و استحقاق های همسان، بین افراد یا اشیاء فرق گذاشته شود. متأسفانه تبعیض قائل شدن بین فرزندان، در برخی از خانواده‌ها به وضوح دیده می‌شود. داشتن فرزندانی نیکو مستلزم رعایت نکاتی حساس و لطیف است. توجه نداشتن به اقتضائات رفتار با فرزندان، موجب آسیب هایی در روند رفتارهای روحی و روانی آن ها خواهد شد. در این میان چگونگی تعامل والدین با هر یک از فرزندان در مقایسه با سایر آن ها، بسیار مهم و پیچیده است.

با تأسی به آیات وحی و سیره معصومین (علیهم السلام) روشن شد که يكي از عوامل بسيار مهم و اثر گذار بر رفتار فرد، والدین هستند.

از جمله یافته این تحقیق می توان گفت که از جمله عوامل تبعیض والدین بر فرزندانشان تحصیلات، شکل ظاهری، ایجاد فاصله بین فرزندان و والدین، جهل و بعضی از عواقب آن کینه‌توزی، حس انتقام، عدم اعتماد به نفس، ایجاد فاصله بین فرزند و والدین است کنترل احساس و عدم ابراز آن و عدم مقايسه فرزندان با هم، از جمله توصیه هایی برای مقابله با این پیامدها است.

از این رو در این نوشتار سعی شده است با استفاده از کتب و مقالات و نرم افزارها در دو فصل به تبعیض بین فرزندان در قرآن و روایات و عوامل، پیامدها و راه های درمان به این موضوع اشاره شود تا با به کارگیری این روش ها خانواده ای سالم داشته باشیم.

کلیدواژه ها: تبعیض، تبعیض ناروا، فرزند.

تهیه نسخه pdf در پیوست زیر