مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: tavala.pdf

در حال دریافت: tavala.pdf تولی و تبری در آیات و روایات

پژوهشگر:محبوبه نریمانی

استاد راهنما:سر کارخانم تقی پور

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)مدرسه علمیه نرجس خاتون (سلام الله علیها)شهرستان اصفهان

بهار 1394

 

چکیده

یکی از تعالیمی که اسلام ما را به آن فرا خوانده است آموزه تولّی و تبرّی است که انسان مسلمان و مؤمن باید آن را پذیرفته و زندگی دینی و ایمانی خود را بر آن اساس شکل دهد. یعنی انسان مؤمن نه تنها باید خدا و پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و اولیاء الهی (علیه السلام) را دوست داشته باشد بلکه باید آن ها را ولیّ خود قرار دهد و نه تنها باید شیطان و اولیاء شیطان و طاغوت را دشمن بدارد بلکه باید از آنان جدا شود و بین خود و آن ها فاصله ایجاد کند.

   بنابر آموزه‌های شیعی، تولّی به معنای دوست داشتن، تصدیق و تبعیت، و پذیرش و گردن نهادن به ولایت خدا و پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه (علیهم السلام) و در واقع همان دوست داشتن در راه خدا است و معمولاً در کنار اصطلاح تبری به کار می‌رود که به معنای دشمنی با دشمنان خداست. تولی و تبری از فروع دین بوده و از نظر فقهی واجب هستند. چون به این مسئله در قرآن و سنت اشاره شده و یکی از صفات و ویژگی های مومنان شمرده شده است و همه وظیفه داریم معصومین (علیهم صلوات الله اجمعین) را الگوی اعمال ورفتار خودمان قرار دهیم و دستورهای دینی ، سیاسی ، قضایی خود و جامعه مان را از آنان بیاموزیم «قول» و«عمل» آنان را حجّت بدانیم و اگر این گونه باشیم «تولی» مدار هستیم و از مزایای آن نیز بهره مند خواهیم شد و گرنه گناهکار می باشیم.

   از این روی سعی این تحقیق بر این است که به روش تحلیل به مطالب به مفهوم شناسی واژه تولی و تبری، جایگاه تولی و تبری در قرآن، ارکان، اهمیت آن از دیدگاه اجتماعی، معیارها و آثار تولی و تبری از جمله دست یابی به ایمان حقیقی، پذیرش اعمال صالحه، اتحاد و انسجام اجتماعی، بخشیده شدن گناهان، قرب  به خدا بپردازد و به این سوال پاسخ دهد رویکرد آیات و روایات نسبت به تولی و تبری چیست.

واژگان کلیدی: تولی، تبری، محبت.

 

 

دسترسی به فایلpdfدرپیوست زیر:

 

 

مداحی های محرم