مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: www.pdf

در حال دریافت: www.pdf جایگاه محیط زیست و راهکارهای حفاظت از آن در اسلام

پژوهشگر:محبوبه معینی

استاد راهنما:سرکار خانم ملکوتی خواه

 

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)مدرسه علمیه نرجس خاتون (سلام الله علیها)شهرستان اصفهان

 

بهار1394

  

چکیده

  یکی از مسائل مهمی که امروزه دغدغه­ی فکری اندیشمندان و سیاستگزاران تمام کشورها شده، مسأله محیط زیست است. محیط زیست به تمامی محیطی اطلاق می­شود که نسل انسان به طور مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است و زندگی و فعالیت­های او در ارتباط با آن قرار دارد.همین امر باعث شده که نتوان به سادگی از کنار آن گذشت، زیرا نقش طبیعت و محیط زیست در زندگی انسان بسیار حائز اهمیت است، لذا نظریات متعددی پیرامون اهمیت حفظ محیط زیست و راهکارهای آن بیان شده است.

   اسلام به عنوان دینی جهان­شمول و جامع­نگر، مدعی است که پاسخگوی نیازهای متغیر انسان در هر عصری است و برای کلیه روابط و شئون او دارای قوانین و مقرراتی است. محیط زیست یکی از موضوعاتی است که مورد توجه آموزه­های اسلامی است.

حفاظت از محیط زیست به معناي عدم بهره برداري یا حتی کمتر استفاده کردن از منابع طبیعت نیست، بلکه استفاده بهینه وعاقلانه از طبیعت است که همواره مورد تأکید کارشناسان بوده است. اسلام به عنوان دینی که فراسوی زمان و مکان می تواند نیازهاي بشر را در همه اعصار پاسخ دهد، حاوي مفاهیم، تعالیم و راهکارهاي کاملی درخصوص چگونگی مواجهه و هماهنگی با پدیده هاي زیست محیطی می باشد. در این پژوهش با استناد به آیات و روایات اسلامی با تبیین عناصر طبیعی و اهمیت و حفظ محیط زیست، جایگاه محیط زیست در اسلام روشن شده است و همچنین راهکارهایی برای حفظ محیط زیست در دو شاخه، یکی درونی که مرتبط با تحکیم باورها ی انسانی است و دیگری، مرتبط با وظایف حکومت در قبال حفظ محیط زیست می باشد، ارائه شده است که نشان دهنده جامعیت دین مبین اسلام است که  از هیچ امری در سلامت جسمی و روحی انسان و سایر موجودات فروگذار نبوده است.

واژگان کلیدی:اسلام، بحران محیط زیست، حفاظت محیط زیست، طبیعت، محیط زیست.

 

دسترسی به pdfدرپیوست زیر: