مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: _.pdf

در حال دریافت: _.pdf جرائم اجتماعی و راه های پیشگیری از آن در قرآن

محقق مرضیه خادمی

استاد راهنما خانم مرضیه تاج الدین 

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)مدرسه علميه حضرت نرجس خاتون- سلام الله علیه-شهـرستان: بـرخـوار

 

تابستان 1392

 

چکیده مطالب

پژوهش حاضر به بررسی تعاریف مختلفی که برای جرم آمده پرداخته و در ادامه انواع جرم و راه های مختلف پیشگیری از آن را مورد بررسی و نقد قرار داده و بهترین راه که دستورهای مبین قرآن می باشد را ارائه داده است.

جرم در لغت به معنای گناه و بزه می باشد. از مجموع تعاریفی که برای جرم شده چنین استنباط می شود: جرائمی که قانون مجازات اسلامی برای آن ها مجازات تعیین کرده است را می توان جرم نامید.

هدفی که این پژوهش آن را دنبال می کند پیشگیری از جرائم اجتماعی با توجه به مطالب حکمت آمیز قرآن است. در قرآن جرم به معنی گناه آمده و مصادیق و مشتقات فراوانی نیز بر آن آورده شده است.

از جمله جرائم اجتماعی که قرآن به آن ها اشاره کرده این موارد را می توان نام برد: زنا، شرابخواری، ربا، اشاء، فحشاء، قتل و غیره.

با توجه به این جرائم، ضرورت ایجاب می کند که عامل جرائم را شناخته و به پیشگیری از آن ها پرداخته شود.

امّا آنچه این پژوهش مدنظر دارد راه های پیشگیری جرم از طریق آموزه های قرآن می باشد که علاوه بر پیشگیری نقش مؤثری در اخلاق و معنویات افراد دارد بطوریکه منجر به انصراف درونی فرد از رفتن به سوی جرم

می شود. این راه ها شامل سه محور زیر می باشد که هرکدام به طور جداگانه مورد بررسی گرفته: 1- اعتقادات پیشگیرانه 2- اخلاقیات پیشگیرانه 3- احکام پیشگیرانه.

کلید واژه ها: جرائم اجتماعی، پیشگیری، قرآن.

 

دسترسی به فایلpdfدرپیوست زیر: