مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: kineh.pdf

در حال دریافت: kineh.pdf حقیقت کینه و آسیب شناسی آن از دیدگاه اسلام

پژوهشگر:سمیه نجیبی

استاد راهنما:سرکار خانم ملکوتی خواه

مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

بهار 1394

 

چکیده

یکی از رذائلی که هر انسانی ممکن است به آن دچار شود کینه است کینه حالتی نفسانی است، که موجب تنفر و بیزاری شخص از چیزی و یا کسی می شود و شخص گرایش و میلی به آن نمی یابد و از آن پرهیز و دوری می کند.

از نظر اسلام کینه یکی از رذائل اخلاقی است که موجب آسیب فردی و اجتماعی انسان می شود و همچنین او را از مراحل رشد بازداشته و مانع رسیدنش به کمال و قرب الهی می شود. لذا در کلام وحی و فرامین معصومین (علیهم السلام) به صراحت انسان را از ارتکاب به این گناه نهی فرموده و آسیب های آن را گوشزد می کند

از جمله عوامل به وجود آمدن کینه بر دو قسم بینشی و رفتاری است که جهل و عدم آگاهی، ضعف ایمان، بدگمانی و سوء ظن، توقع بيش از حد، خشم و غضب، طمع، تحقیر و استهزاء، مراء و جدال، کلام ناشایست را می توان از موارد آن ذکر کرد.

همچنین از جمله آسیب های فردی و اجتماعی کینه، تاریک شدن قلب و آمادگی ارتکاب گناهان دیگر، کم رنگ شدن تعقل، اضطراب و نگرانی، مانعی بر سر راه تکامل آدمی، از دست دادن دوستان، فتنه و آشوب در جامعه، عدم رعایت عدالت در اجتماع، قهر و دوری از اطرافیان را برشمرد.

بنابراین درمان اين بيماري اخلاقي و عقده رواني در دو مرحله امكان پذير است. مرحله شناختي يا درمان بصیرتی و مرحله عملي یا به عبارتي رفتار درماني که از جمله یافته های این نوشتار است که به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است.

کلید واژه ها: کینه، بغض، حقد، غل.

 

دسترسی به فایل   pdf   در پیوست زیر: