مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: _.pdf

در حال دریافت: _.pdf حکمت تشریع نماز

 پژوهشگر:زهرا فتاحی

مدرسه علميه حضرت نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهـرستان: بـرخـوار

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

استاد راهنما:خانم منیژه کاشانی

پائیز 1391

 

چکیده مطالب

در پژوهش حاضر حقيقت نماز و حكمت تشريع، اجزاي آن و حكمت هاي معنوي و مادي تشريعش به نگارش درآمده است.

كلمه ي «صلاة» در لغت به معني «دعا»،« استغفار»، «درود»، «بزرگداشت»،«تعظيم»،«تبريك» و «تمجيد» بوده و در اصطلاح ديني عبادتي است كه روح انسان را با نيروئي نامرئي كه مقدراتش را در اختيار دارد، ارتباط مي دهد.

نماز در ميان واجبات ديني، اولين فريضه ي الهي است كه بعد از اعتقاد به يگانگي خداوند، به اقامه ي آن دستور داده شده و اولين عملي است كه در روز قيامت مورد محاسبه قرار مي گيرد و قبولي ساير اعمال در پرتو قبولي آن است؛ به همين خاطر نماز در ميان ساير فرائض ديني از جايگاه بسزايي برخوردار است.

امروزه معمولاً نوجوانان و جوانان در برخورد با مسائل و احكام ديني، به دنبال فلسفه ي احكام و فرائض بوده و كمتر مسائل ديني را به صورت تعبدي قبول مي كنند و به آن ها عمل مي كنند. هر چند رعايت تعبدي احكام نشانه ي كمال ايمان و بندگي بي چون و چراي انسان مؤمن است ولي فلسفه ي احكام نيز شكل عقلاني به حكم و به طريقي ديگر مي تواند در تقويت ايمان فرد تأثير گذاشته و بندگي انسان را به اثبات رساند. به همين دليل اگر آيات و روايات را مورد جستجوي عميق قرار دهيم، خواهيم ديد كه در بيشتر موارد بلافاصله بعد از دستور به فريضه اي، دليل عقلي آن را نيز بيان نموده تا بندگان خدا با ديدي بازتر و قلبي مطمئن تر به عمل بپردازند و از آن لذتِ معنوي و مادي لازم را ببرند.

محقق در این نوشتار بر آن است که به سؤالاتی همچون چیستی تشریع نماز، اسرار و حکمت های نماز پاسخ داده و لذا این پایان نامه در چهار فصل چینش شده است که عبارتند از اسرار تشریع نماز،

حکمت های معنوی و مادی تشریع نماز.

روش اين تحقيق به اعتبار نوع بنيادي است و به اعتبار ماهيت، توصيفي- تحليلي است و به اعتبار روش جمع آوري، تحقيقي- كتابخانه اي و به اعتبار موضوع، اخلاقي- تفسيري مي باشد.

كليد واژه ها:« نماز»،«حكمت»،«تشريع» مي باشد.

فایل pdf در پیوست زیر: