مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: sodd.pdf

در حال دریافت: sodd.pdf سخن چینی از منظر آیات و روایات

پژوهشگر :مهری حیدریان

استاد راهنما: سر کارخانم داوودی

 مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها) شهرستان اصفهان

 تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

بهار 1392

 

چكيده

    امروزه یکی از مشکلات و معضلات خانواده ها در جامعه ی ما تفرقه و عدم محبت به یکدیگر می باشد. متأسفانه بسیاری از افراد  از روی غرض و منظور یا از روی جهل و پرگویی زمینه ی این تفرقه و جدایی را بین افراد فراهم ساخته اند. پس لازم است تا حقیقت سخن چینی، عوامل و اثرات سوء آن شناخته شده تا راه هایی برای درمان این بیماری روانی به دست آید.

سخن چینی یکی از موانع سیر انسان به سوی خداست و از گناهان کبیره است که مهم ترین زمینه های ایجاد این امر احساس حقارت، نفاق و دورویی، حسادت، پر گویی و هرزه گویی، و … می باشد. و از آنجائی که نمّامی و سخن چینی یکی از بیماری های اخلاقی بوده و از زشت ترین اعمال به کار می رود، مفاسد و زیان های خانمان سوز و مهلکی به دنبال دارد، پیامدهای شوم این صفت رذیله بسیار گسترده است و به دو بخش دنیوی و اخروی قابل تقسیم است که بعضی پیامدهای دنیوی؛ (عدم استجابت دعا، اختلاف و دشمنی و …) و پیامدهای اخروی (عذاب قبر، مسخ در محشر، عدم ورود به بهشت و …) می باشد.

همچنین از کلام وحی و فرامین معصومین (علیهم السلام) استفاده می شود که برخی علمی (تفکر در آیات و روایات و تدبر در عاقبت) و برخی عملی هستند و راهکارهای عملی نیز بعضی مانند تقویت ایمان و پرداختن به عیوب خود توسط خود سخن چین باید انجام شود و بعضی مانند عدم تصدیق سخن چین و عکی العمل منفی و … توسط مخاطبین سخن چین باید انجام شود تا کمکی باشد برای درمان این رذیله.

کلید واژه: سخن چینی، نمامی، سعایت.

دسترسی به فایلpdfدرپیوست زیر: