مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: _.pdf

در حال دریافت: _.pdf سیری بر توصیه های تربیتی حدیث عنوان بصری

پژوهشگر:صفورا رفیعی زاده

استاد راهنما:سرکار خانم طائبی

مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهرستان برخوار

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

 بهار 1395

 

چکیده

آشنایی با حدیث عنوان بصری که می توان آن را عصاره و شالوده دین نام نهاد، دستور العملی ارزشمند برای پیروان طریق ائمه (علیهم السلام) است تا با درک مفاهیم و عمل به محتوای آن از هواهای نفسانی پیراسته شوند و به علم و معرفت حقیقی دست یابند. این تحقیق به بیان این مساله می پردازد که  این دستور العمل بازگو کننده چه مطالبی است.

 در حقیقت حدیث حاضر داستان مردی است که از علوم متداول زمان خود بهره مند شده و می خواست تا از علوم ائمه (علیهم السلام) نیز برخوردار شود، ولی با این حقیقت مواجه شد که علم حقیقی، از طریق آموختن حاصل شدنی نیست، بلکه نوری است که خداوند بر قلب انسان اشراق می کند و سرّ نائل شدن به آن را باید در حقیقت عبودیت جست و جو کرد. 

به بیان دیگر روایت عنوان بصری، سفارش امام جعفر صادق (علیه السلام) به علاقه مندان سیر و سلوک إلی الله، است که به حق از سلاله پاک حضرت رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) و حضرت صدیقه زهرا سلام الله علیهاست و دستوری بسیار کارساز و اساسی که مشتمل بر نکات بینشی – باوری از جمله مطیع خدا بودن، تربیت و مباحث علمی و نکات رفتاری– عملی از جمله عبادت و بندگی خدا، عبودیّت نه عبادت، عبودیت بستر کسب همه‌ی کمالات، واگذاری کارها به خداوند، حلم، انفاق در راه خدا، انفاق و تواضع و فروتنی می باشد.

بنابراین هدف از این پژوهش این است که تمام نکات تربیتی این حدیث بررسی شود تا سالکان طریق الهی بتوانند با کمک گرفتن از آن که جزء آموزه های ائمه ی اطهار (علیهم السلام) است به سعادت دنیوی و اخروی نائل شوند.

کلیدواژه: حدیث عنوان بصری، عنوان بصری، تربیت، امام صادق (علیه السلام).

 

دسترسی به فایل   pdf  در پیوست زیر: