مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: zalmen.pdf

در حال دریافت: zalmen.pdf ظالمین و مصادیق آن در آیات و روایات

پژوهشگر:سمیه جباری

استاد راهنما:سرکار خانم میریان

مدرسه علمیه نرجس خاتون (سلام الله علیها)شهرستان برخوار

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

بهار1394

 

چکیده

موضوع مورد پژوهش ظالمین و مصادیق آن می باشد.

ظالم کسی است که در ضایع کردن حق، ابایی ندارد و حقوق خدا و مردم و خودش را رعایت نمی‌کند. هدف از این پژوهش آگاهی و شناخت از خصوصیات ظالمین و مصادیق آن ها برای در امان ماندن از پیامدهای این صفت رذیله است.

در این تحقیق با تفحص در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام)  و استفاده از تفاسیر معتبر ظالمین و مصادیق آن از جمله گروهي از قوم گوساله پرست حضرت موسي(علیه السلام) (يهود)، گروهي از قوم موسي، كه سخن خدا را تغيير دادند. مشركان، كفران نعمت كنندگان، متجاوزين از حدود الهي، كفار، قوم ثمود، ياري كنندگان ظالمان، خورندگان مال يتيم با زور و كلك، كساني كه به خدا دروغ مي بندند،.بیان شده است.

در بين این افراد و گروه هايي كه در قرآن كريم به عنوان ظالمین ناميده شده اند يازده گروه در صنف «ستمگرترين» آنها به شمار می روند از جمله كساني كه مردم را از ذكر نام خدا در مساجد منع مي كنند، كتمان كنندگان شهادت، تكذيب كنندگان آيات الهي و افترا زنندگان به خداوند،  كساني كه به دروغ مي گويند به من وحي مي شود (پيامبران دروغين)، گمراه كنندگان مردم و كساني كه از آيات الهي رويگردانند می توان اشاره کرد. از عوامل ظلم ظالم می توان خشونت و کینه توزی، جاه طلبی، خودکامگی، خودخواهی را نام برد.

کلیدواژه ها: ظلم، ظالمین، عدل، عدالت.

 

دسترسی به فایل   pdf  در پیوست زیر: