مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: aim.pdf

در حال دریافت: aim.pdf علم و انواع آن در موجودات از دیدگاه اسلام

پژوهشگر مریم محمدی

استاد راهنما سر کارخانم ملکوتی خواه

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی) مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها) شهرستان اصفهان

 

تابستان1393

 

چكيده

   یکی از مواردی که در آیات و روایات بسیار مورد تمجید قرار گرفته مبحث علم است که به واسطه دارا بودن آن انسان به عنوان اشرف مخلوقات لقب گرفته است.

   ماهیت و چیستی علم در دیدگاه علوم تجربی و علوم عقلانی متفاوت است اما از نظر اسلامی که علم اساس همه ارزش هاست یک باطن یا حقیقت و یک ظاهر یا پوسته ای دارد که علوم دیگر دنیا اعم از اسلامی و غیر اسلامی پوسته آن بوده، اما حقیقت آن نوری است که در قلب انسان برای به سعادت رسیدن آن نهاده شده است.

 خطری که امروزه بشر را تهدید می کند آن است که ظاهر و پوسته علم روز به روز رشد کرده ولی حقیقت و جوهره اصلی اش که رسیدن به سعادت بوده، را از دست داده است. از این رو ضروری است که علماء به تبیین و بررسی حقیقت و اقسام آن در موجودات هستی، از آن موجود مطلق محض گرفته تا موجود ضعیف مادی بررسی بپردازد، تا بداند در این نظام هستی در کدام مرتبه وجودی قرار گرفته و راه برای رسیدن به سعادت برایش چگونه میسر است.

   از این رو سعی این تحقیق بر این است که به روش تحلیل مطالب حقیقت علم و جایگاه آن از دیدگاه اسلام و نه سایر علوم تجربی و تعقلی را بیان کرده و موجود بودن علم و اقسام آن را در موجودات مجرد (خدا، فرشتگان، نفس) و مادی بررسی کرد. و به این سوال پاسخ دهد که آیا در همه موجودات، عالم درازای علم هستند و یا اینکه علم فقط ممنحصر به موجود ذی شعور و صاحب اراده است.

كليدواژه‏ها: علم، علم حقیقی، علم حضوری، علم حصولی، موجودات.

 

دسترسی به فایل pdfدرپیوست زیر: