نظر بزرگان وهابیت در مورد مهدویت نوعی
? نظر بزرگان وهابیت در مورد مهدویت نوعی
1⃣ ابنتیمیه بزرگ نظریهپرداز و مؤسس فکری وهابیت، وقتی به بحث مهدویت میرسد، صراحت دارد بر اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بحث مهدویت را مطرح کرده و میگوید:
«إن الأحادیث التی یحتج بها علی خروج المهدی، أحادیث صحیحة»؛ یعنی
تمامی روایاتی که احتجاج میشود بر خروج مهدی، احادیث صحیحی است.
2⃣ ابنقیم جوزیه - شاگرد ابنتیمیه و ناشر افکار او - به صراحت میگوید که روایات مربوط به مهدویت، روایات صحیحی است و غیر قابل انکار.
3⃣ آقای ابنباز - مفتی اعظم سابق عربستان سعودی که بالاترین مقام علمی و سیاسی وهابیت معاصر را داشت - وقتی به بحث مهدویت میرسد، میگوید:
أمر المهدی معلوم والأحادیث فیه مستفیضة بل متواترة. (مجله اسلامی دانشگاه مدینه منوره، شماره ۳، سال اول 1388 هجری قمری )
4⃣ آقای البانی - که یکی از شخصیتهای بینظیر وهابیت معاصر است و آقای ابنباز لقب امامالحدیث را بر او گذاشته بود و از او به بخاری دوران تعبیر میکنند - جمله زیبایی دارد که اگر فقط همین مطلب را از اهلسنت داشتیم، در جواب آقای قرضاوی کافی بود. او میگوید: عقیده آمدن مهدی، ثابت و متواتر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. بحث مهدویت از امور غیبی است و ایمان به مهدویت، از صفات متقین است؛ چنانچه خداوند فرموده است: «الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب»، و انکار مهدویت، جز از آدم جاهل و نادان و معاند صادر نمیشود. (مجلةالتمدن الإسلامی، السنة ۲۲/ج۲۷ و۲۸/ ص۶۴۶)
5⃣ آقای محسن العباد - یکی از اساتید توانمند دانشگاه بینالمللی مدینه منوره که گفته میشود یک میلیون و پانصد هزار دانشجو دارد - مقالهای در مسئله مهدویت دارد که در آنجا میگوید: اعتقاد به مهدویت، از اموری است که بر هر مسلمانی واجب و جزء عقاید اهلسنت و جماعت است. مهدویت را انکار نمیکند، مگر کسی که جاهل و نادان و بدعتگذار باشد. (مجله اسلامی دانشگاه مدینه منوره، شماره ۳، سال اول، ۱۳۸۸ هجری قمری)