مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: nagsh.pdf

در حال دریافت: nagsh.pdf نقش اخلاق مبلغ در ترویج آموزه های دینی

پژوهشگر:هاجر حیدریان

استاد راهنما:سرکار خانم داودی

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهرستان برخوار

 

تابستان 1394

 

چکیده 

تبلیغ و دعوت به سوی ارزش ها، وظیفه ی همگانی و همیشگی مسلمانان و دارای اهمیت است. و لکن وظیفه ی مبلغ در این امر فراتر از صرف رساندن یک پیام خاص به گوش مخاطبان می باشد. او باید با تمهیدات لازم و دقیق، به گونه ای عمل نماید تا تاثیرات لازم را نیز بر گیرنده پیام بگذارد.

در این میان اخلاق مبلغ از موارد موثر امر تبلیغ می باشد، به این صورت که با رعایت اخلاق فردی و اجتماعی زمینه پذیرش هرچه بهتر آموزه های دینی را فراهم می نماید.

از جمله یافته های این تحقیق این است که فرد مبلغ با رعایت توجه به اخلاق فردی با نیت خالص و در کمال فروتنی و تواضع و با برنامه ریزی هدفمند، با رعایت آراستگی و با درایت کامل در تمام سخنان و تبلیغات خود پیشگام در عمل باشد. به عنوان نمونه مبلغی که با رعایت نکردن نظم و برنامه ریزی در امور و با امروز و فردا کردن یا با شتاب بی جا، کار تبلیغ خود را با نظم دنبال نکند، تبلیغ او در ترویج و توسعه ی آموزه ها موثر نخواهد شد.

همچنین نسبت به اخلاق اجتماعی با رعایت خوش خلقی و با رأفت و دلسوزی و عفو و گذشت به نصح و خیرخواهی افراد پرداخته و با صبر و استقامت و طلب شرح صدر نسبت به زمان و شرایط به ترویج آموزه های دینی در اجتماع بپردازد تا تبلیغی موثر را نتیجه دهد.

مثلاً خوش خلقی و گشاده رویی مبلغ در اثر بخشی سخن و عمل او بر دیگران اثری شگفت دارد و رعایت نکردن آن نتیجه معکوس  در جلب افراد به آموزه های دینی خواهد داشت.

کلیدواژه ها: اخلاق، مبلغ، تبلیغ، آموزه های دینی.

دسترسی به فایلpdfدرپیوست زیر: