رسول نور
خطبه امام صادق(علیه السلام) در وصف حضرت محمد(صلی الله علیه وآله)
بردبارى، وقار و مهربانى خدا سبب شد تا گناهان بزرگ و كارهاى زشت مردم مانع نشود كه دوست ترين و شريفترين پيغمبرانش، يعنى محمد بن عبدالله(صلی الله علیه وآله) را براى مردم بر گزيند.
محمد بن عبدالله(صلی الله علیه وآله) در حريم عزت تولد يافت: در خاندان شرافت اقامت گزيد، حسب و نسبش آلوده نگشت، صفاتش را دانشمندان بيان كردند و حكميان در وصفش انديشه نمودند، او پاكدامنى بى نظير،هاشمى نسبى بى مانند و بى مانندى از اهل مكه بود.
حيا صفت او بود و سخاوت طبيعتش، بر متانت ها و اخلاق نبوت سرشته شده بود. اوصاف خويشتن دارى هاى رسالت بر او مهر شده بود تا آنگاه كه مقدرات و قضا و قدر الهى عمر او را به پايان رسانيد و حكم حتمى پروردگار او را به سرانجامش منتهى ساخت. هر امتى، امت پس از خود را به آمدنش مژده داد. نسل به نسل از حضرت آدم تاپدر بزرگوارش، عبدالله، هر پدرى او را به پدر ديگر تحويل داد اصل و نسبش به ناپاكى آميخته نشد و ولادت او با ازدواج نا مشروع پليد نگشت. ولادتش در بهترين طايفه، گرامى ترين نواده (بنى هاشم)، شريفترين قبيله (فاطمه مخزوميه) و محفوظ ترين شكم باردار (آمنه دختر وهب) و امانت دارترين دامن بود.
خدا او را برگزيد، پسنديد و انتخاب كرد سپس كليدهاى دانش وسرچشمه هاى حكمت را به او داد. او را مبعوث نمود تا رحمت بر بندگان و بهار جهانيان باشد.
خداوند كتابى را بر او نازل كرد، كه بيان و توضيح هر چيزى در آن است و آن را به لغت عربى، بدون هيچ انحرافى قرار داد، به اميد اين كه مردم پرهيزكار شوند. آن را براى مردم بيان كرد و معارف آن را روشن ساخت و با آن، دينش را آشكار ساخت و واجبات ىرا لازم شمرد و حدودى را براى مردم وضع نمود و بيان كرد. آنها را براى مردم آشكار نمود و آنها را آگاه ساخت. آن حضرت در آن امور، راهنمايى به سوى نجات و نشانه هاى هدايت به سوى خدا مى باشد.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) رسالتش را تبليغ كرد، ماموريتش را آشكار ساخت،بارهاى سنگين نبوت را كه به عهده گرفته بود، به منزل رسانيد وبه خاطر پرورگارش صبر كرد و در راهش جهاد نمود.
با برنامه ها و انگيزه هايى كه براى مردم پى ريزى نمود و مناره هايى كه نشانه هاى آن را بر افراشت، براى امتش خير خواهى كرد، وآنها را به سوى نجات و رستگارى فرا خواند و به ياد خدا تشويق وبه راه هدايت دلالت كرد، تا مردم پس از او گمراه نشوند. آن حضرت نسبت به مردم دلسوز و مهربان بود.
پی نوشت:
اصول كافى ج 2، ص332 و 333.
اوصاف پيامبر(صلی الله علیه و آله) در تورات و انجيل
خداوند متعال در وصف پيامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود:«الذين ءاتينهم الكتبيعرفونه كما يعرفون ابناءهم و ان فريقا منهم ليكتمون الحق و هميعلمون» (1)
كسانى كه كتاب آسمانى به آنان داديم، او را همچون فرزندان خودمىشناسند; (ولى) جمعى از آنان، حق را آگاهانه كتمان مىكنند.
امام صادق(علیه السلام) فرمود:«يعرفونه كما يعرفون ابناءهم» زيراخداوند متعال در تورات و انجيل و زبور، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)، مبعث،مهاجرت، و اصحابش را چنين توصيف نمود:«محمد رسولالله و الذينمعه اشداء على الكفار رحماء بينهم…»
محمد(صلی الله علیه و آله) فرستاده خداست; و كسانى كه با او هستند در برابر كفارسرسخت و شديد و در ميان خود مهربانند. پيوسته آنها را در حالركوع و سجود مىبينى، در حالى كه همواره فضل خدا و رضاى او راطلبند. نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است. اين،توصيف آنان در تورات و توصيف آنان در انجيل است… . (21)
امام صادق(علیه السلام) فرمود: اين، صفت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و اصحابش در تورات وانجيل است. زمانى كه خداوند پيامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) را به رسالت مبعوثنمود اهل كتاب (يهود و نصارى) او را شناختند اما نسبتبه اوكفر ورزيدند، همان گونه كه خداوند متعال فرمود: «فلما جاءهمما عرجوا كفروا به» (3) هنگامى كه اين پيامبر نزد آنها آمد كه(از قبل) او را شناخته بودند، به او كافر شدند. (4)
خداوند متعال در قرآن كريم، در وصف پيامبر(صلی الله علیه و آله)مى فرمايد: «و ماارسلناك الا رحمه للعالمين» (5) ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم.
قرآن نيز مى فرمايد:اشداء على الكفار رحماءبينهم…»،
در برابر كفار سرسخت و شديد و در ميان خود مهربانند. اين دوچگونه با هم جمع مىشوند؟
توجه به اين آيه براى طرفدارى انديشه تسامح و تساهل ضرورى است.
آيا ممكن است كاملترين انسان، كه با كاملترين كتاب آسمانى براىهدايت تمام جهانيان مبعوث گرديده است در مقابل دشمنان دين هيچ عكس العملى جز مهربانى نداشته باشد؟!
براى اداره جامعه دينى و بقاى آن بايد در مقابل دشمنان دينايستاد شدت عمل نسبتبه كافران و مبارزه با آنها براى از بينبردن موانع هدايت عين رحمت است.
پی نوشت:
1- بقره، آيه146.
2- فتح، آيه29.
3- بقره، آيه89.
4- تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 138 و ج 5، ص77.
5- انبياء، آيه107.
نشست اخلاقی
در روز سه شنبه 93/9/11 در سالن اجتماعات مدرسه علمیه نرجس خاتون (سلام الله علیها) نشستی اخلاقی با حضور حجة السلام والمسلمین جناب آقای کتابچی برگزار گردید .
حجة السلام والمسلمین جناب آقای کتابچی در سخنانشان به اهمیت طلبگی ، نقش طلاب و نهضت عاشورا در ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پرداختند که اهم سخنان وی به شرح زیر است :
« طلبگی در مسیر انبیا قدم گذاشتن وسرباز امام زمان بودن است».طلبه همچون اجیری است که مزد خود را پیشاپیش دریافت کرده ، پس باید در انجام وظایف خود در رابطه با جامعه وامام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کم نگذارد. یکی از وظایف طلبه سخنرانی کردن است و سخنرانی بهره کافی را دارد که ، یک نفر با جمع به نحو یک طرفه وبه منظور تاثیرگذاری بر اندیشه ، احساس ورفتار مخاطب ، سخن بگوید . سخنرانی تازمانی که بر اندیشه تاثیر نگذارد بر احساس ورفتار موثر واقع نمی شود لذا برای تاثیر پذیری باید به آمادگی پذیرش در مخاطب توجه شود » .
وی در ادامه تاکید کرد محور زندگی وسخنرانی های ما باید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد ، واقعه عاشورا نیز زمینه ساز ظهور است. ، به همین دلیل است که سفارش زیادی به عزاداری وبزرگداشت عاشورا شده است . ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) زمانی صورت می گیرد که همه جهانیان سیدالشهدا (علیه السلام) را شناخته باشند پس باید در معرفی سیدالشهدا (علیه السلام ) به جهانیان بکوشیم .
حجة السلام والمسلمین جناب آقای کتابچی در پایان بزرگترین پیام واقعه عاشورا را چنین بیان کرد : «شیعیان ومحبین بدانید روزی یک امامی در سرزمینی تنها بود نگذارید روزی دیگر امامی دیگر در سرزمینی دیگر تنها بماند » .
درپایان ، جلسه با روضه ظهر عاشورا وغربت سیدالشهدا (علیه السلام ) خاتمه یافت.