عرضۀ دین به امام زمان (عجل الله) در زمان غیبت
یکی از مشکلات ما در زمان غیبت امام معصوم (علیه السلام)، نبود دسترسی مستقیم به امام زمان (عجل الله) است. از این رو این امکان برای ما و شیعیان وجود ندارد که نزد امام برسیم و اعتقادات خود را با ایشان محک بزنیم و باورهای خودمان را به ایشان مستقیما عرضه کنیم.
اما روش دیگری که برای ما هم ممکن است و به نوعی عرضۀ غیر مستقیم اعتقادات است، زیارتهایی است که برای هرکدام از ائمه (علیه السلام) صادر شده است. در هرکدام از زیارت نامهها، فرد امام را مخاطب قرار میدهد و گوشهای از اعتقادات صحیح را که از جانب معصوم صادر شده، میخواند و امام را شاهد بر این اعتقاد میگیرد و سپس دعا میکند.
به عنوان مثال در زیارت آل یس میخوانیم:
«أُشْهِدُکَ یَا مَوْلَایَ أَنِّی أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ لَا حَبِیبَ إِلَّا هُوَ وَ أَهْلُهُ وَ أُشْهِدُکَ أَنَّ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَ الْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ حُجَّهُ اللَّهِ أَنْتُمُ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ أَنَّ رَجْعَتَکُمْ حَقٌّ لَا رَیْبَ فِیهَا ...»
در این زیارت امام را به عنوان شاهد میگیریم و اعتقادات صحیح را برایشان میخوانیم.
یکی دیگر از زیارت نامههایی که اعتقادات زیادی را بیان میدارد، زیارت جامعۀ کبیره است که از مهمترین و کاملترین زیارتنامههای امامان معصوم (علیه السلام) است. این زیارت نامه از امام هادی (علیه السلام) روایت شده است و در آن اعتقادات مهم و اساسی در باب مقام و جایگاه ائمۀ معصومین (علیه السلام) بیان شده است.
منبع:
darolmahdy_borkhar