آیت الله سید احمد نجفی:
?آیت الله سید احمد نجفی:
?شناخت خدا همان توحید است. لذا برای این شناخت باید با مبدأ یکی شد. مُوَحد باید با مبدأ یکی شود و چون یکی شدن با مبدأ برای ممکن محال است، خدا اهل بیت (علیهم السلام) را جلو انداخته که دنبال آنها برویم و به توحید واقعی برسیم.
?معنای توحید در خطبه نورانی امیرالمومنین (علیه السلام) این نیست که انسان قائل به یکی بودن خدا باشد. این یکی از پایینترین مراتب توحید است.
?کمال توحید این است که مُوَحد با مبدا یه یگانگی مطلق برسد
▫️خدا درباره خودش میفرماید:
?هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن.
▫️امیرالمومنین (علیه السلام) نیز میفرماید:
?انا الاول و الاخر و الظاهر و الباطن!
?لذا حضرت با مبدأ یکی شده.
هر معنایی که برای اول و آخر خدا قائلیم، برای آنحضرت نیز قائلیم. چون ایشان به توحید واقعی یعنی توحید ذاتی رسیده.
▫️در شأن ایشان آمده:
?إن علیا ممسوس فی ذات الله.
▫️در نهج البلاغه نیز فرموده:
?فانا صنایع ربنا و الناس بعد صنائعنا.
به همین جهت انالاول میگوید. حالا از این معرفت یک برقی جهیده و سینه عارفی را روشن کرده و گفته: سبحانی، سبحانی، ما اعظم شأنی.»
✍?شراب طهور