اصلح کیست؟
خصوصیات اصلح به طورخاص
علاوه براموری که برای رییس جمهوراصلح ذکرشدبایدیک رییس جمهورنمونه موارد زیر را دارا باشد:
خوش اخلاقی : محبت و مهر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به حدی است که قرآن مجید آن را منبعث از رحمت پروردگار به حساب آورده می فرماید : « فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فطا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفرلهم » از پرتو رحمت الهی در برابر آنها، نرم ( و مهربان ) شدی و اگر خشن و سنگ دل بودی، از اطراف تو پراکنده می شدند، بنابراین آنها را عفو کن و برای آنها طلب آمرزش نما.
تولی و تبری : عن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) : دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خدا تکلیف است.
مدارا : امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود : « ثمره العقل مداراه الناس » ثمره ی عقل مدارا کردن با مردم است.
درخواست عمل در حد توان : امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید : اگر خواستی تو را اطاعت کنند، چیزی که مقدور باشد، طلب کن.
دوری از مخالفت : حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند : مخالفت تصمیم گیری را نابود می کند.
شدت عمل در مواقع لازم : حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند : شدت و سخت گیری را، با کمی نرمش درهم آمیز، در آنجا که مدارا کردن بهتر است، مدار کن ! اما آنجایی که جز با شدت عمل، کار از پیش نمی رود، شدت را به کار بند.
پرهیز از جزیی نگری : امیر المومنین علی (علیه السلام) می فرمایند :
« ان رایک لا یتسع لکل شیء ففرغه للمهم » رای و فکر تو گنجایش همه چیز را ندارد، پس او را برای پرداختن به امور مهم آزاد گذار.
استفاده از فرصت ها : امام علی (علیه السلام) می فرمایند : « و لا کل فرصه تصاب » هر فرصتی باز نمی گردد.
پرهیز از لجاجت : حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند :
« اللجاج یفسد الرای » لجاجت، فکر و اندیشه انسان را فاسد می کند.
کنترل و نظارت :
امام رضا (علیه السلام) فرموده اند :
« پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) همواره هنگامی که لشگریان را برای جنگ اعزام می نمودند و به امیران اطمینان نداشتند، فردی مورد اعتماد به همراه او می فرستادند که از او به آن حضرت خبر برساند»
ارزیابی نیروها : حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند : « افه الاعمال عجز العمال »آفت و بلای کارها ناتوانی کارگزاران است.
تشویق نیکوکاران : از امیرالمومنین علی (علیه السلام) نقل شده است :
« هرگز نباید افراد نیکوکار و بدکار در نظرت مساوی باشند، زیرا این کار سبب می شود که افراد نیکوکار در نیکی هایشان بی رغبت شوند و بدکاران در عمل بدشان تشویق گردند، و هر کدام از اینها را مطابق کارش پاداش ده. »
تنبیه خطاکاران : اگر یکی از آنها دست به خیانت زد و ماموران سری تو متفقاً چنین گزارشی را دادند، به همین مقدار از شهادت قناعت کن و او را زیر تازیانه ی کیفر بگیرد و به مقدار خیانتی که انجام داده، او را کیفر نما، سپس وی را در مقام خواری و مذلت بنشان و نشان خیانت را بر او بنه و گردن بند ننگ و تهمت را بر گردنش بیفکن و او را به جامعه معرفی کن.
عفو و گذشت : قرآن مجید می فرماید : « و منهم الذین یؤذون النبی و یقولون هو اذن
قل اذن خیرٍ لکم » از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند و میگویند او خوش باور و گوشی است بگو خوش باور بودن او به نفع شماست.
استفاده از تجربه _ مشورت کردن _در نظر داشتن رضایت الهی _ عدالت داشتن .
رسیدگی به مشکلات : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند :
« همانا خداوند بندگان را در مورد آبرویشان مورد سوال قرار می دهد، همان گونه که در مورد اموالشان سوال می کند و می فرماید : ای بنده ی من ! به تو نعمت آبرو دادم، پس آیا با این آبرو مظلومی را کمک کردی ؟ و به فریاد غمگینی رسیدی ؟ »
دوری از خائین : امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند :
« من خانه وزیره فسد تدبیره » هیچ گاه خود را در زمانی طولانی از رعیت پنهان مدار ! چرا که دور بودن زمامداران از چشم رعایا، موجب نوعی محدودیت و بی اطلاعی نسبت به امور مملکت است، و این چهره پنهان داشتن زمامداران، آگاهی آنها را از مسائل نهایی قطع می کند. در نتیجه بزرگ در نزد آنان کوچک، و کوچک بزرگ و کار نیک زشت و کار بد خوب و حق با باطل آمیخته می شود. اما اگر مدیر به شکلی دوستانه و مهرآمیز به محل کار افراد رفته، آنها را جمع کند و ساعتی با آنها نشسته، حرف ها و سخنان شان را بشنود، به حدی در روحیه ی کارکنان تاثیر مثبت می گذارد و دوستی و صمیمیت بین آنها حاکم می کند که قابل توصیف نیست »
دوست دارم رِییس جمهورمن...
اصلح باشد…
حضرت علی (علیه السلام) :
« هر که به کردار عده ای راضی باشد، مانند کسی است که همراه آنان کار را انجام داده باشد و هر کس به کردار باطلی دست زند او را دو گناه باشد، گناه انجام آن و گناه راضی بودن به آن ».
1-خصوصیات اصلح به طور عام
1-تخصص : یعنی توانایی و کارایی لازم را برای کاری که انتخاب شده است، دارا باشد.
2- تعهد : یعنی که از تقوای بالایی برخوردار بوده تا نسبت به اسلام و کشور تعهد لازم را داشته باشد.
2-خصوصیات اصلح به طور خاص
از دیدگاه قرآن و روایات ائمه (علیه السلام)
1 ـ سعه ی صدر : قال علی (علیه السلام) : ابزار ریاست سعه ی صدر است.
2 ـ حلم : قال علی (علیه السلام) ؛ بردباری مهمترین رکن ریاست است.
3 ـ متانت : قال علی (علیه السلام) : در هنگامی که نعمت ها به تو رو آرند، مغرور و خوشحال مشو.
4 ـ استقامت : قرآن مجید می فرماید :
« لتبلون فی اموالکم و انفسکم و لتسمعن من الذین اوتوا الکتاب من قبلکم و من الذین
اشرکوا أذی کثیراً و إن تصبروا و تتقوا فان ذلک من عزم الامور » ؛ به طور مسلم در اموال و نفوس خود آزمایش می شوید، و از آنها که پیش از شما کتاب [ آسمانی ] داده شدند [ یعنی یهود و همچنین ] از آنها که راه شرک پیش گرفتند، سخنان آزار دهنده و فراوان خواهید شنید، و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، پس به درستی که آن از عزم امور است.
5 ـ صبر : حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند ؛ صبر و پایداری بر هر کاری یاور است.
6 ـ تحمل افکار دیگران : قرآن مجید می فرمایند : « و لو شاء ربک لجعل الناس امه واحده و لا یزالون مختلفین » ؛ و اگر پروردگارت می خواست، همه ی مردم را امت واحد بدون هیچگونه اختلاف قرار می داد، ولی آنها همواره مختلف اند.
7 ـ هوشیاری : امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: از دلایل بقای دولت بیداری آگاهی و هوشیاری در حفظ و حراست امور می باشد.
8 ـ سعی و کوشش : امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند:کسی که کوشش نکرد به مجد و عظمت نرسید.
9 ـ پشت کار : حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:[چیز ] کمی که مداوم باشد، بهتر از زیادی است که تداوم ندارد.
10 ـ شجاعت
11 ـ سخنوری : اهمیت سخن گفتن به حدی است که امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند :
چه بسیار سخنانی که از تیر موثرترند.
12 ـ دشمن ستیزی : قرآن مجید می فرمایند :
« لا تجد قوماً یومنون بالله و الیوم الاخر یوادون من حاد الله و رسوله و لو کانوا آباء هم او ابناء هم او اخوانهم او عشیرتهم » ؛ قومی را نمی یابی که با داشتن ایمان، به خدا و روز قیامت، با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران، فرزندان، برادران و یا خویشاوندان آنان باشند.
13 ـ ایمان و عمل صالح : قرآن مجید می فرماید :
« ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن و داً »)؛ کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند، خداوند رحمان محبت آنها را در دلها می افکند.
14 ـ محبت داشتن : قرآن مجید می فرماید :
« لقد جاء کم من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمومنین روف رحیم »
رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت، و بر هدایت شما اصرار دارد و نسبت به مومنین رئوف و مهربان است.
چرا در انتخابات شرکت کنیم؟؟
در انتخابات شركت ميكنيم به دليل اين آيه.
قرآن ميگويد: «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ» يعني خدا اجازه نداد، «لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً» (نساء/141)
يعني كفار نبايد راه فشار بر مؤمنين داشته باشند.
و اگر ما در انتخابات شركت نكنيم، بلندگوهاي دشمن راه فشار بر جمهوري اسلامي پيدا ميكنند.
بهترين در انتخاب كيست؟(ندای رهبر)
مردم سعى كنند صالحترين را انتخاب كنند. آن كسانى كه نامزد رياست جمهورى مي شوند و در شوراى نگهبان صلاحيت آنها زير ذره بين قرار ميگيرد و شوراى نگهبان صلاحيت آنها را اعلام ميكند، اينها همه شان صالحند. اما مهم اين است كه شما در بين اين افراد صالح، بگرديد و صالحترين را پيدا كنيد. اين جا جائى نيست كه من و شما بتوانيم به حداقل اكتفاء كنيم؛ دنبال حداكثر باشيد؛ بهترين را انتخاب كنيد.
بهترين كيست؟ من نسبت به شخص، هيچگونه نظرى ابراز نمي كنم؛ اما شاخصهائى وجود دارد. بهترين، آن كسى است كه درد كشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم يگانه و صميمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافيگرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافي گرى و تجمل پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافيگرى باشد، مردم را به سمت اشرافي گرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد. اينى كه ما گفتيم امسال، سال حركت به سوى اصلاح الگوى مصرف است، يعنى امسال سالى است كه ملت ايران تصميم بگيرد كه با اسراف مبارزه كند. نمي گوئيم بكلى و يكباره و در طول يك سال، اسراف تمام بشود؛ نه، ما واقعبينتر از اين هستيم؛ ميدانيم اين كار مال ساليان پى در پى است و بايد كار بشود تا به اين فرهنگ برسيم؛ بايد اين كار را شروع كنيم.
بيانات در جمع مردم استان كردستان در ميدان آزادى سنندج ۱۳۸۸/۰۲/۲
تبليغات با انصاف
نامزدهاى محترم در تبليغات و اظهارات با انصاف عمل كنند. اثبات و نفىشان با توجه به حق و صدق باشد. چيزهائى را كه انسان مي شنود، باور نمي كند كه از زبان نامزدها و آن كسانى كه دنبال اين مسئوليتها هستند، از روى صدق و صفا خارج شده باشد. گاهى انسان حرفهاى عجيب و نسبتهاى عجيبى مي شنود. اين حرفها مردم را نگران ميكند؛ كسى را هم به گوينده ى اين حرفها دلبسته و علاقه مند نمي كند!
نامزدهاى محترم توجه داشته باشند: اذهان عمومى را تخريب نكنند. اين همه نسبت خلاف دادن به اين و آن، تخريب كننده ى اذهان مردم است؛ واقعيت هم ندارد؛ خلاف واقع هم هست. بنده كه از همه ى اين آقايان اوضاع كشور را بيشتر ميدانم و بهتر خبر دارم، ميدانم كه بسيارى از اين مطالبى كه بعنوان انتقاد درباره ى وضع كشور و وضع اقتصاد و اينها مي گويند، خلاف واقع است؛ اشتباه ميكنند. انشاءاللَّه اشتباه است.
اميدواريم كه خداوند متعال براى اين ملت خير و صلاح و آبادانى كامل را مقدر فرموده باشد.
بيانات در جمع مردم استان كردستان در ميدان آزادى سنندج ۱۳۸۸/۰۲/۲
اصول رقابت سیاسی از منظر حضرت امام خامنه ای (رحمه الله علیه)
بایدها:
1-رقابت انتخاباتی در چهارچوب نظام باشد.
2-به قانون اساسی و خط امام پایبند باشد.
3-مرزها با دشمن کمرنگ نشود.
4-با کرامت رفتار کنید.
5-با مخالفان خود حرف بزنید و استدلال کنید.
6-در میان سیاست صادقانه عمل کنید.
7-به امنیت ملی پایبند باشید.
8-انتخابات را وسیله ای برای ناامیدی دشمن بکنید.
9-بر سر خدمت رقابت کنید.
10-فقط آنچه میتوانید انجام دهید، به مردم بگوئید.انصاف را رعایت کنید.
نبایدها:
1-وجهه کشور را تخریب نکنید.
2-ذهنیت مردم را تخریب نکنید.
3-برای پیروز شدن به کارهای ظالمانه متوسل نشوید.
4-با مخالفان و معارضان خود یک جور رفتار نکنید.
5-دیگران را تخریب نکنید.
6-اختلاف نظر را به تنازع نرسانید.
7-از وعدههای غیرعملی پرهیز کنید.
8-از وعدههای خلاف قانون پرهیز کنید.
9-خود را با نفی دیگران اثبات نکنید.
10-از بیت المال سوءاستفاده نشود.
11-در تبلیغات اسراف نشود.
12-از مکر و فریب دوری کنید.
13-تبلیغات شبیه پروپاگاندای معمول دنیا نباشد.
14-بحث دل آزار برنده و بازنده را کنار بگذارید.
15-انتخابات ابزار قدرت طلبی نشود.
پی نوشت: