بین الصلاتین
?بین الصلاتین?
?عنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ: ?اصْبِرْ عَلَی أَعْدَاءِ النِّعَمِ فَإِنَّک لَنْ تُکافِی مَنْ عَصَی اللَّهَ فِیک بِأَفْضَلَ مِنْ أَنْ تُطِیعَ اللَّهَ فِیهِ. شکیبا باش بر دشمنان نعمت(حسودان)؛ زیرا تو نمی توانی به کسی که خدا را درباره تو نافرمانی می کند جزایی بهتر از این دهی که خدا را درباره او اطاعت کنی.[1]
?شرح حدیث?
?عن الصّادِقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام قالْ ?اصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ «اعداء النعم» مراد آن کسانی هستند که با نعمت هایی که خدای متعال به شما داده، آنها با این نعمت ها دشمنند. شما نعمت علم پیدا کردید، نعمت آبرو و حیثیت بین مردم پیدا کردید، مالی خدای متعال به شما داده است، نعمت های گوناگونی که خدا به شما می دهد، بعضی ها با این نعمت هایی که خدا به شما داده دشمنند؛ یعنی حسودند، حسودی می کنند. در واقع آن کسی که حسادت می کند و دشمنی می کند با شما به خاطر لطفی که خدا به شما کرده، او با شما دشمن نیست، با آن نعمت ها، با آن امتیازاتی که شما دارید، با آنها دشمن است.
می فرماید:? اصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ؛ ?صبر کن، مقابله به مثل نکن اگر چنانچه آنها علیه شما حرفی می زنند، توطئه ای می کنند، کاری می کنند، شما پاسخ دشمنی آنها را با صبر بده نه با عمل متقابل؛ چرا؟فَإِنَّکَ لَنْ تُکَافِئَ مَنْ عَصَی اللهَ فِیکَ بِأَفْضَلَ مِنْ أَنْ تُطِیعَ اللهَ فِیهِ عجب عبارت زیبا و پر مغزی؛ می فرمایند آن کسی که در مورد تو معصیت خدا را کرده است؛ یعنی بدی تو را گفته، علیه تو کار کرده، حرکتی کرده، اقدامی کرده، تو نمی توانی در مقابل این شخصی که با تو دشمنی کرده است، مقابله به مثلی بکنی، مجازاتی کنی، بهتر از آن مجازاتی که خدا می کند بر اثر اینکه تو اطاعت کنی خدا را دربارۀ او. این مثل این می ماند که فرض کنید کسی دشمن شما است به خاطر اینکه شما بین یک گروهی از مردم آبرومندید، حیثیتی دارید؛ خب بهترین مجازات او این است که شما کاری کنید که آبرویتان بشود ده برابر. یعنی این بهترین مقابلۀ با او است. چرا؟ چون شما به خاطر این اطاعت الهی باز تفضلات بیشتری از خدا شامل حالتان می شود.
?[1] امالی شیخ صدوق، صفحۀ9۸