تفسیر زیارت عاشورا
?تفسیر زیارت عاشورا
⬅️قسمت چهل و هفتم
?«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ..» طرف رفت پیش امام صادق گفت من از عذاب قبر می ترسم. امام گفت زیارت عاشورا بخوان. گفت چطور، ربطش در چی هست؟! گفت چون در زیارت عاشورا می گویی «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُود» مراد از ورود امام صادق (ع) می گوید به قبر است. البته ورود به قیامت هم می شود، معانی مختلفی می شود استفاده کرد. اگر شفاعت اهل بیت نباشد انصافا کار آدم زار است چون نه به اعمال ما، نه به نماز و روزه ما اعتباری هست..?
?«وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ..»
یعنی خدایا من را ثابت قدم.. همان بحثی که عرض کردم انسان تا آخر راه باید ثابت قدم باشد نه اینکه امروز خوب باشد و فردا گنهکار باشد. «وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ..» و بعد می گوید همانطور که یاران امام حسین (ع) بودند و تا آخر با ایشان همراه بودند. این کلیاتی از بحث زیارت عاشورا بود.
?توضیحاتی راجع به شیوه ختم زیارت عاشورا?
?علامه طباطبایی از قول استادش سید علی آقای قاضی نقل می کند در ماه محرم در خود روز عاشورا، زیارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن بدون فاصله بخوانید یعنی همان یک مرتبه بخوانید. اما در غیر روز عاشورا در ابتدای روز زیارت عاشورا را (اگر حال ندارید یک مرتبه بخوانید) تا ابتدای صد لعن بخوانید و سپس در طول روز صد لعن و صد سلام را تقسیم کنید و قبل از اینکه روز تمام بشود قبل از غروب آفتاب، باقی فراز زیارت عاشوار را بخوانید و بعد سجده بروید و خواندن زیارت را تمام کنید.
?می گوید، به این شکل اربعین یعنی چله گرفتن زیارت عاشورا را سید علی آقای قاضی توصیه می کردند. مرحوم علامه طباطبایی می گوید؛ این تقسیم کردن صد لعن و صد سلام یک لذتی دارد، لذتش کجاست؟ شما در طول روز متوجه امام حسین (ع) هستید و دارید با ایشان زندگی می کنید. این فایده را هم دارد.
?نکته ی از آیت الله بهجت؛
در کتاب ″کیمیایی وصل، ج۲، ص ۳۸۶″ نویسنده کتاب می گوید از آیت الله بهجت شخصا سوال کردم اگر کسی نمی تواند در طول روز این صد لعن و صد سلام را تقسیم کند یعنی حتی وقت تقسیم کردن را هم ندارد که بخواند آیا می تواند… آیت الله بهجت می گویند اگر کسی نمی تواند صد لعن و صد سلام را بگوید اکتفا کند به خواندن زیارت عاشورای غیر معروفه و اصلا زیارت عاشورای غیر معروفه را برای افرادی قرار دادند که نمی توانند صد لعن و صد سلام را بخوانند.
?زیارت عاشورای غیر معروفه، دیگر صد لعن و صد سلام ندارد. متنش فرق دارد مثلا به حضرت عباس هم سلام می دهیم «السَّلامُ عَلَى الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ»،
زیارت عاشورای غیر معروفه در مفاتیح بعد زیارت عاشورای معروفه هست. همان ثواب را دارد ولی دیگر مشقت صد بار گفتن را ندارد. حضرت آیت الله بهجت شیوه ایشان این بود که در طول روز صد بار لعن و سلام را تقسیم می کردند و به همین شیوه هم تا آخر عمر التزام داشتند.
?خلاصه ″زیارت عاشورا″ که حدیث قدسی هست را به هیچ عنوان از دست ندهید و حتی شده یکبار به صورت صد لعن و صد سلام بخوانید.
? پــایــان?
?استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 47