#تفسیر_قرآن_کریم (ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٢ سوره عنکبوت)
?در بررسی علتهای آزمایشهای الهی دو مورد را عرض کردیم و فی الحال دو مورد دیگر هم عرض میکنیم
3⃣ سومین مورد؛ مشخص شدن عمل احسن است
اعمال آدمی در فرهنگ قرآنی در یک تقسیم کلی دو نوع است:
۱) عمل صالح ٢) عمل غیر صالح
عمل صالح هم به دو قسم تقسیم می شود:
۱) عمل حسن ٢) عمل احسن
ازفلسفه های آزمایش الهی این است که مشخص شود چه کسی عمل احسن انجام داده است. فرمود: او همان کسی است که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک بهتر عمل می کنید (ملک/٢)
⬅️در توضیح عمل احسن گفته می شود که عمل نیک از دو حیثیت برخوردار است:
۱) کمیت عمل ٢) کیفیت عمل
?اگر تعبیر این بود که چه کسی بیشتر عمل می کند، تکیه بر روی کمیت عمل بود، ولی وقتی که فرمود: «لیبلوکم ایکم احسن عملا»، تکیه روی کیفیت است. خدا انسان را مورد آزمون بهترین عمل قرار داده است، نه آزمون زیادترین عمل. این است که در حدیث آمده است که مراد از -احسن عملا- ، -اصوب عملا-است. آن چه جنبة صواب بودنش بیشتر باشد
4⃣چهارمین مورد؛ برگشت به سوی حق است
خداوند انسان را در بوته گرفتاری ها قرار می دهد تا انسان عقل و فکر خود را به کار اندازد و از علت سختی ها و بلاها عبرت بگیرد و مسیر خود را به سوی خدا سوق دهد. قرآن به این حقیقت که برگشت بشر به سوی حق از علل فلسفه آزمایش الهی است، اشاره نموده و می فرماید: و آن ها را (قوم بنی اسرائیل) در زمین به صورت گروهی پراکنده ساختیم، گروهی از آنان صالح و گروهی غیر آن هستند و آن ها را به نیکی و بدی آزمودیم شاید بازگردند (اعراف/۱۶٨)
♻️ادامه دارد…