#تفسیر_قرآن_کریم (ادامه تفسیر آیه ٣۰ سوره آل عمران)
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٣۰ سوره آل عمران)
?براى روشن شدن بحث لازم است، چگونگى پاداش و کیفر اعمال را مورد بررسى قرار دهیم.
?دانشمندان در این باره دو نظر دارند:
1⃣دسته اى معتقدند: جزاء اعمال، مانند پاداش و کیفرهاى این جهان، روى قرار داد است یعنى چنان که در این جهان براى هر کار بدى کیفرى از طرف قانونگذاران تعیین شده است، خداوند بزرگ براى هر عملى، کیفر و یا پاداش خاصى معین نموده است، این نظریه، همان نظریه اجر و مزد، و کیفرهاى مقرراتى است
2⃣دسته دیگر معتقدند: هر کردارى از ما، خواه خوب و خواه بد، یک صورت دنیوى دارد، که ما آن را مشاهده مى نماییم و یک صورت اخروى، که هم اکنون در دل آن عمل نهفته است و روز رستاخیز پس از تحولاتى که در آن رخ مى دهد، شکل دنیوى خود را از دست داده و با شکل روز رستاخیز جلوه مى کند و باعث آرامش و راحتى عمل کننده یا آزار او مى گردد
? نظر دوم، با ظواهر بسیارى از آیات قرآن کاملاً تطبیق مى کند، بنابراین، اعمال انسان که اشکال مختلفى از انرژى ها هستند، طبق قانون بقاء ماده و انرژى هیچ گاه از میان نمى روند و همواره در این جهان باقىخواهند بود، گرچه، ما با مطالعه سطحى چنین مى پنداریم که از میان رفته اند
?بقاى این اعمال و ابدیت آنها از یک سو سبب مى شود که در رستاخیز، به هنگام محاسبه اعمال، هر کسى تمامى اعمال خود را ببیند و جائى براى انکار باقى نماند.و از سوى دیگر، سبب مى شود که در میان اعمال خود، در رستاخیز زندگى کند، رنج ببرد و یا آرامش بیابد، گرچه وسایل انسانى هنوز قادر نیست حوادث گذشته را جز آنچه مربوط به چند لحظه قبل است کشف کند