معرفی بنیاد علمی - فرهنگی هاد
مدرسه حضرت نرجس خاتون (سلام الله علیها) دولت آباد اصفهان با هدف اطلاع رسانی پژوهشی به سایر طلاب در طی انجام مصاحبه و گزارشی به معرفی موسسه علمی پژوهشی هاد پرداخت. در این راستا اردویی زیارتی درتاریخ 31/1/96 (به استان قم)ترتیب داده و از مراکز پژوهشی (دارالهدی وموزه جامع فقه) بازدید و گزارشی (از موسسه دارالهدی) تهیه شد.
بنیاد علمی- فرهنگی هاد با هدف ارائه پژوهش ها ومعارف اخلاقی به صورت عالمانه ومتقن و با محوریت قرآن وعترت، سالیانی است تحت نظارت عالم فرزانه، حضرت آیت الله ناصری(حفظ الله) و با مدیریت فرزند بزرگوار ایشان، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفرناصری(زیدعزه) در دو شهر قم و اصفهان فعالیت های گوناگون خود را آغاز کرده است.
ابتدا موسسه ی دارالمهدی شروع به فعالیت کرد و بعد از آنکه واحدها جدا شدند، موسسه هاد از سال 1380 شروع بکار کرد و مجوز رسمی خود را در سال 1382 گرفت. فعالیت های آن مجموعه با هدف:
تولید و استخراج منابع معارف ناب اخلاق اهل بیت (علیهم السلام)،
ارائه منابع اصلی دین
و احیاء فرهنگ اسلامی به زبان امروزین با تکیه بر مسائل اخلاقی در زمینه های گوناگون انجام گرفت
و شامل بخش های زیر می باشد:
مدرسه عالی فقه: معارف تخصصی اخلاق در قم و اصفهان در سال1390تاسیس شد تا طلاب را به عرصه کار اخلاقی دعوت کند. مدرسه صاحب الزمان اصفهان در جهت آموزش طلاب در حیطه اخلاق و تربیت در سال 1384 تاسیس شد که تحت اشراف آیه الله ناصری و مدیریت شیخ جعفر ناصری است که موسس و مترقی این بنیان می باشد.
پژوهشکده اخلاق در قم که از طلاب متخصص تشکیل شده که آثار پژوهشی خود را در قالب کتاب و نشریه تولید کرده و در اختیار موسسه دارالهدی قرار می دهند.
موسسه دارالهدی اولین مرکز از بنیاد هاد است که فعالیت های طلاب در قالب کتاب و نشریه و پایگاه اینترنتی به جامعه ارائه می دهد مدیریت فعلی این موسسه حجت الاسلام حاج آقا بهداد میباشد که هر بخش و واحد وزیر مجموعه این موسسه مسئولی جدا دارد.
«موسساتی غیر از موارد نامبرده جزء این موسسه و تحت اشراف آن نمی باشد» اولین فعالیت های که در این مجموعه دیده شده است فعالیت های ویژه طلاب است که فقط از طلاب استفاده شده، ولی این محصولات به گونه ای تنظیم شده است که غیر از طلاب هم می توانند استفاده کنند.
در این مجموعه فضایی برای فعالیت های طلاب خواهر و فضایی برای فعالیت های طلاب مرد اختصاص داده شده است که حاصل فعالیت های مدارس عالی فقه، صاحب الزمان و مدرسه تخصصی که فعالیت هایی در قالب نشریه کتاب و… دارند می باشد و محصولات خاص خانم ها ان شاءالله در آینده منتشر می شوند که اولین محصولات آنها نیز همان خلق است که در پایان سال 1395 اولین سالنامه منتشر شد که اولین قدم بود؛که امیدواریم انشاالله زمینه ای باشد که سالنامه ی خلق را برای سال های آتی بهتر وپربار تر عرضه نماییم.
در تولید این محصولات از خانم ها استقبال می کنیم که دخیل بشوند چون محصولات آنهاست و خوشحال می شویم از نظرات آنها استفاده کنیم.
توصیه به طلاب خواهر: هدف ونیت را برای ورود به حوزه های دینی و علمی باید عالی و خالص قرار داد. صرفاً بخشی از یادگیری را از اهداف خود قرار دهند. حال که این عرصه برای خانم ها مهیا شده است مهم است با بهترین نیت شروع بکار کنند و مقرب درگاه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)شوند. انشاءالله که توفیق بوده و در بخش اخلاق کمرنگ دیده نشوند.
تهیه گزارش از موسسه نورالانوار
هدف: مدرسه حضرت نرجس خاتون (سلام الله علیها) دولت آباد اصفهان با هدف ترویج فرهنگ پژوهش درمدارس وشناسایی طلاب پژوهشگر ونویسنده،درطی بازدید ازموسسه تحقیقاتی نوالانوار درتاریخ 30/1/96 به معرفی این موسسه وپژوهشگر برترقرآنی آن پرداخت.
مقدمه:
در این گزارش به معرفی نویسنده و پژوهشگر برتر قرآن و مدیر موسسه نورالانوار واقع در استان اصفهان، خیابان ادیب جهت آشنایی طلاب پژوهشگر پرداخته می شود:
1-لطفا خودتان را معرفی کنید.از تحصیلاتتان بگویید و اینکه الان به چه کاری مشغول هستید؟
اکرم جمشیدیان هستم .تحصیلات سطح 2 را در سال 1379-1374 سپری کردم و در سال 1390 در رشته تفسیر قرآن وارد مقطع کارشناسی ارشد ( سطح 3) شدم و در سال 1392 با موفقیت آن را به پایان رساندم و هم اکنون مدیریت موسسه نورالانوار و شعبات آن را برعهده دارم و با مجموعه خیرین، اداره ارشاد و سازمان تبلیغات … همکاری دارم.
2- شما نویسندگی را از چه سالی وچطور شروع کردید؟
نکته مهم در نویسندگی من این است که تاقبل از سال 1374 همیشه این حس در وجود من بودکه در قرآن کریم چه نوشته شده است و دارای چه پیامی می باشد.و در طول دوران کودکی با این حس همیشه قرآن را باز می کردم و ترجمه آیات را مطالعه می کردم اما زمانی که برای تدریس به حوزه علمیه وارد شدم،و با تدرس قرآن و تفسیر متوجه شدم که منبع لغات خوب و روانی در دسترسمردم نیست با این هدف از سال 1381همراه باتدریس لغات، آن را یادداشت و جمع آوری می کردم که ماحصل این کار تالیف کتاب گلواژه های وحی و چاپ آن در پنج دوره بوده است.
3-انگیزه اصلی شما برای پرداختن به نویسندگی چه بود؟
ورود به لایه های قرآن، حتی برای دختران دبیرستانی برای آنکه ترجمه قرآن را یادبگیرند.
4-مشوقان اصلی شما در این امر چه کسانی بودند؟
مشوق اصلی من خدا، امام زمان(عجل الله)، قرآن ودعاهای پدر وهمسر بوده اند.
5-بزرگترین موفقیت شما در این سال های تدریس چه بوده است؟
تالیف کتاب گلواژه های وحی در سال های گذشته و هم اکنون نیز در حال نوشتن کتاب گلواژه های معلم هستم.
6-فکر می کنید رمز موفقیت شما چه بوده است؟
پشتکار ،جدیت، قرآن کریم وتوسل به ائمه معصومین(علیهم السلام).
7-توانایی های کلیدی شما چیست؟
توسل،پشتکار و جدی گرفتن مسئله.
8-چه تجربه خاصی در امر پژوهشگری داریدکه برای دیگران مفید باشد؟
نکته مهم جدیت ومداومت در کار و نیز مدیریت زمان.
9-تاثیر حفظ قرآن برروحیه واخلاق خود را تا چه حد می دانید؟
حفظ بنده در حیطه حفظ موضوعی است که مسلما تاثیر فوق العاده ای دارد.
10-آیا تا به حال در مسابقات شرکت کرده اید؟چه رتبه یا رتبه هایی کسب کرده اید؟
بله. بسیار زیادو لوح تقدیر های بسیاری را کسب نموده ام.
11-نقطه ضعف و قوت در امر پژوهشگری برای یک زن چیست؟
نقطه ضعف اینکه بعضی ها خیلی زود خسته می شوندونقطه قوت اینکه سؤال در ذهن یک پزوهشگر شکل می گیرد و به دنبال جواب آن می گرددودر نهایت به پزوهشگری می پردازد.
12-فعالیت های مرکز خود(موسسه نورالانوار) را بیان کنید؟
آموزش روخوانی قرآن، آموزش تجوید،آموزش احکام ، آموزش صوت و لحن ،تفسیر المیزان ،تفسیر موضوعی ،تفسیر تطبیقی شیعه وسنی ،تربیت مربی ، کارگاه های مهندسی ذهن.
13- هم اکنون در زمینه قرآنی چه فعالیتی دارید؟
کتاب گل واژه های معلم را در دست تهیه دارم و هرآنچه را که یک معلم قرآن بابستی بداند در این کتاب آوردیم.
14-بهترین خاطره ای که از دوران زندگیتان دارید چیست؟
روزی به قم به قصد زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) رفتم همان طور که در حرم بودم حسی به سراغم آمد که باید به سر قبر علامه طباطبایی در سمت آقایان بروم.با خادم آنجا صحبت کردم و با مخالفت آنها روبه رو شدم.اماآنقدر اصرار کردم تا بالاخره اجازه دادند.سر قبر علامه که رسیدم چشمم به نوشته روی قبر افتاد و حالم دگرگون شد.روی قبر نوشته بود صاحب تفسیر المیزان.اصلا نمی توانستم جلوی اشک هایم رابگیرم.با خودم گفتم خدایا تو به ایشان المیزان رادادی یک ذره از آن را هم به من که عاشق قرآنم بده.آنقدر حالم دگرگون شد که در حال برگشت به اصفهان برای نوشتن کتاب گل واژ ها برنامه ریزی می کردمواین همان استجابت دعایم سر قبر آن بزرگوار بود.
15- بزرگترین شکست شما در زندگی چه بوده است؟
من با تاخیر در انجام کارهایم به موانع و مشکلاتی مواجه شدم ولی اصلاً با شکستی مواجه نشدم. تلاش می کردم هرطور که هست جواب سوال هایم را پیدا کنم.
16-در پایان اگر مطلبی هست بیان بفرمایید؟
«علیکم به القرآن».روزانه مطلبی که مطالعه می کنید کلمه به کلمه و بامکث پیش برویدبه دنبال تحقیق بروید. آنگاه شیرینی و جذابیت قرآن را احساس می کنید.
و به عنوان نکته ی آخر بدانیدکه لذت بخش ترین مکان ها زیر گنبد امام حسین،کنار کعبه و قرآناست و این سه با هم متحد هستند و بالاترین چیزهایی است که خدا به همهی ما عطا کرده است.ان شاءالله قسمت همگی ما بشود.