دفن شهدای کربلا و مدفن سر امام حسین(علیه السلام)
چه کسی شهداي كربلا رو دفن كرد و محل دفن سر مبارك امام(علیه السلام) کجاست ؟
بعد از شهادت امام حسين عليه اسلام و اهل بيت و اصحابش در دهم محرم سال 61(ه. ق )، بدن هاي قطعه قطعه و خون آلود آنان بر زمين ماند. و طبق نقل طبري آمده است كه امام حسين عليه السلام و ديگر شهدا يك روز پس از شهادت و بعد حركت سپاهيان عمر سعد به سمت شام يعني يازدهم محرم توسط اهل غاضريه از بني اسد دفن شدند.
????اين قول مورخان اهل سنت است و شيخ مفيد در الارشاد و سيد بن طاووس در لهوف و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابي طالب از مورخين و علماي شيعه هم همين قول را نقل كرده اند، با اين تفاوت كه شيعيان قائل به دفن ابدان توسط امام سجاد عليه السلام هستند.
????در رد قول اول بايد نكاتي را مد نظر داشت، اولاً اينكه روش دفن امام عليه السلام و ياراني كه در ركاب وي شهيد شدند به آنگونه كه از پراكندگي قبرشان مي دانيم براي بني اسد امكان پذير نبود. زيرا آنان در ميدان نبرد شركت نداشتند و نمي توانستند بدون راهنمايي كسي آنان را شناسايي و دفن كنند. بويژه آنكه سرهاي شهيدان را بريده بودند و پيكرها سر نداشتند.
????و بنا بر نظر شيعه مبني بر اينكه دفن امام را جز امامي مانند خودش بر عهده نمي گيرد، ناگزير بايد گفت كه راهنمايي كه با بني اسد در دفن شهداي كربلا بود امام سجاد عليه السلام بودند. لذا با اسباب غيبي به دشت كربلا آمدند و بدنهاي شهداء را سه روز بعد از واقعه كربلا در روز سيزدهم محرم به كمك مردان طايفه بني اسد دفن کردند.
????محل دفن سر امام
????در اين كه سر امام حسين عليهالسلام كجا دفن شده است، منابع تاريخي شيعه و سني گزارشهاي گوناگوني آوردهاند تا آنجا كه چندين قول در اين باره گفته شده است.
1⃣سر به بدن ملحق شده است. اين قول مشترك ميان شيعه و سني است. ولي بين علما ي شيعه مشهور است، علماي شيعه، از جمله شيخ صدوق، سيد مرتضي، فتال نيشابوري، ابن نما حلي، سيد ابن طاووس، شيخ بهايي و مجلسي اين قول را بيان كردهاند.
2⃣ دفن سر مبارك در قبرستان بقيع كه در ميان اهل سنت مشهور است.
3⃣نجف اشرف و در كنار قبر اميرالمومنين عليهالسلام
4⃣ مسجد رقه در كنار فرات
5⃣ دمشق باب الفراديس
6⃣ دمشق قبرستان باب الصغيره
7⃣ فلسطين در عسقلان
8⃣مصر شهر قاهره.
9⃣ مفقود شدن سر مطهر بطور معجره آسا به قول مرحوم قطب راوندي در كتاب الخرائج.
????بررسي و تامل در اين اقوال، اين نتيجه را در بردارد كه ديدگاه اول، يعني الحاق سر به بدن، مشهور و مورد اعتماد و عمل علماي شيعه است، از اين رو اين قول قابل اعتنا و پذيرش است و بنا بر گزارشهاي تاريخي - چنانكه اشاره شد - اين الحاق در روز بيستم صفر سال 61 (روز اربعین) بوده است.
جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید
???? http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=2191
???? http://porseman.org
???? http://porsemani.ir