مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون«سلام الله علیها» دولت آباد

Download: dddd1.pdf

در حال دریافت: dddd1.pdf رفق و مدارا از دیدگاه آیات و روایات

پژوهشگرلیلاشریفی

استادراهنماسر کارخانم طائبی

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهرستان اصفهان

 

زمستان 1392

 

چكيده

    يکي از اصولي که در بهبود و رشد روابط انسان با ديگران، تأثير شگرفي دارد، مدارا و تحمل ديگران است. هر چند مدارا در حوزه هاي مختلف سياسي، اخلاقي، جامعه شناسي و روان شناسي مورد بحث قرار گرفته، اما آنچه در این رساله از مدارا بیان شده، به معناي تحمل عقايد رقيب در عين رفتاری توأم با مهربانی است. طبیعی است که با اين نگرش، این پژوهش رویکرد اخلاقي دارد و با مباحث مربوط به حوزه ي مسائل سياسي متفاوت است.

  توجه به فلسفه ي اصلي مدارا در اسلام، بیانگر آن است که هدف از مدارا، تربيت مؤمنان و نزديک کردن دل هاي آنان به يکديگر و ايجاد فضاي صميمي و مسالمت آميز در بين مردم است. لذا این سوال مطرح می شود: که رفق و مدارا در لغت و اصطلاح به چه معنایی می باشد بنابراین با بررسی در روایات و احادیث علاوه بر واژه رفق ومدارا واژ ه های دیگر مانند عفو، لین ، مداهنه، صفح، لطف، مسامحه، تساهل، مکاشفه و تقیه نیز به کار رفته است. مدارا هم به لحاظ معنوی و هم به لحاظ بهره های مادی در معاشرت اجتماعی، دارای جایگاه بالایی می باشد. اساساً بدون رفق و مدارا نمی توان از زندگی بهره برد و زندگی بدون بهره مندی از این حالت، فاقد روح و معناست. و راز فضیلت رفق و مدارا در نظام ارزشی اسلام را با توجّه به آثار مثبت آنها در عرصه‌های فردی و اجتماعی، می توان بدست آورد. اهميت مدارا و نقش آن در سلامت زندگى بسيار مهم است. هدف پژوهش، تبيين جايگاه مدارا، و حدّ و مرز آن و افزايش كاركردهاى مثبت و كاهش آسيب‏هاى احتمالى آن است. اين مهم ما را در يافتن يكى از بهترين راهکارها براى ثبات و پايدارى در زندگى، آرامش و نشاط اعضاى خانواده، تأمين مطالبات اعضا، رفع نيازمندى‏ها و وصول به سعادت و خوشبختى كمك مى‏كند.

    يافته‏هاى اصلى اين تحقيق خير و بركت، امنيت، بهره‏مندى، خوشبختى، محبت، كينه‏زدايى، افزايش روزى، و موفقيت و پايدارى در زندگى به عنوان پيامدهاى مثبت مداراست.

كليدواژه‏ها: تقیه، رفق، عفو، لین، مدارا.

 

 

دسترسی به فایلpdfدرپیوست زیر: