رژیم مصرف رسانهای
مجموعه مطالب آموزش سواد رسانهای
قسمت یازدهم: رژیم مصرف رسانهای
بارها شده که برای گرفتن رژیم غذایی نزد پزشکان متخصص تغذیه رفتهایم. این رژیم شامل این میشود که چه چیزهایی را به چه اندازه مصرف کنیم تا سالم بمانیم.
پس در مصرف مواد غذایی هم باید مشروط و هم محدود عمل کرد. مشروط به سالم بودن محدود به میزان موردنیاز.
پیش از این گفتیم که رسانهها خوراک روح ما را تأمین میکنند. ازاینرو سواد رسانهای بهمثابه یک رژیم غذایی است که ما را در استفاده سالم از رسانهها کمک میکند.
سواد رسانهای مانند یک رژیم غذایی هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه؛ یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی استوار باشد.
به عبارت بهتر، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفره رنگین رسانهها بهگونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.
وقتی میتوانیم رژیم مصرف رسانهای خود را تعیین کنیم که نسبت به ویژگیهای هر رسانه آگاه باشیم و مضرات و فواید هرکدام را بشناسیم.
شناخت این ویژگیها و تعیین رژیم مصرف در پله اول سواد رسانهای انجام میشود. در این مرحله برای استفاده از هر رسانه باید به سؤالات زیر پاسخ دهیم:
- در مقابل زمان و هزینهای که برای استفاده از این رسانه صرف میکنیم چه منافعی به دست میآوریم؟
- میزان استفاده از این رسانه نسبت به بقیه رسانهها چقدر باید باشد؟
- از این رسانه چگونه باید استفاده کنیم؟