سه بلاي خانمانسوز از دیدگاه اميرالمؤمنين(ع)
? سه بلاي خانمانسوز از دیدگاه اميرالمؤمنين(ع)
آیتاللهالعظمی مظاهری در درس اخلاق خود تبیین کردند:
?امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» در روايتی فرمودهاند:
✳️ «أَلَا وَ إِنَ مِنَ الْبَلَاءِ الْفَاقَةَ وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْب»
?یعنی توجه داشته باشید که فقر، بلای بزرگی است، و بلاي بزرگتر از آن، بيماري جسمي است و از آن شديدتر، مريضي دل و روح انسان است.
? #فقر در بعضی از روايات، يک فضيلت محسوب شده و از آن تعریف و تمجيد کردهاند.
جمع بين اين دو دسته روايت به اين است که بگوییم: اگر انسان در ابتلا به فقر، مقصّر باشد، فقر او مذموم است و بايد تلاش کند که خود را از فقر و احتياج نجات بخشد. امّا گاهي آدمي در فقرش تقصير ندارد، مثل اينکه فقر او از طرف خداوند و مقدّر اوست يا جبر اجتماع و شرايط زمانه، فقر را به وي تحميل کرده است، که در اين دو صورت، فقرش مذموم نيست، پاداش هم دارد.
? #بیماری نیز مانند فقر یا هر مصیبت دیگری، سه نوع است؛ یک نوع آن تقصیر خود انسان، نوع دیگر خدادادی و نوعی نیز در اثر معضلات اجتماعی است.
?بيماريهاي نوع دوّم و سوّم، نزد خداوند متعال پاداش دارد و از سر لطف و مرحمتي که پروردگار به بندگان دارد، براي آنها جبران ميفرمايد.
در روایات، بيماري را کفّارۀ گناهان و پاک کنندۀ معاصي ميدانند.
امام صادق«سلاماللهعلیه» فرمودهاند: اگر صاحب مصيبت بداند که چه اجر و برکاتي در اثر تحمّل بلا و سختي، در انتظار اوست، آرزو ميکند هر روز او را با قیچی ذره ذره کنند تا درجاتش بیشتر شود.
? #مرض_قلب، دو معنا دارد؛ يک معنا، دلهره و اضطراب خاطر است. غصه خوردن براي گذشته و نگراني از آينده، روح و دل انسان را کدر و پرتنش ميکند و ارمغاني جز ناامني رواني ندارد.
? قرآن کريم، اولياي الهي و مؤمنين را داراي امنيّت دل ميداند، براي اينکه غصّۀ گذشته را نميخورند و از آينده ترس و دلهره ندارند: «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»
?معناي مهمتر براي مرض قلب، صفات رذیله است. وقتي دل انسان به رذائل اخلاقي مبتلا گردد، اطمینان و ثبات خود را از کف میدهد و متزلزل میشود. قرآن شریف میفرماید: «وَ أَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ»
پيامبر اکرم«ص»، دشمنترينِ دشمنان انسان را نفس او ميدانند: «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَينَ جَنْبَيك».