#سوره_انعام_آیه_103 #تفسیر_نور
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✍?ادامه #سوره_انعام_آیه_103
#تفسیر_نور
☘️لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ«103»☘️
?چشم ها او را در نمی یابد،ولی او چشم ها را در می یابد و او نامرئی و دقیق و باریک بین و آگاه است.?
?نکته ها?
?کلمه ی«بصر»هم به معنای چشم است و هم به معنای بصیرت.[14] بنابراین آیه را می توان چنین معنا کرد:نه چشم ظاهری،خداوند را می بیند و نه دل به عمق معرفت او راهی دارد.?
?امام رضا علیه السلام فرمود:«لا یقع الاوهام و لا یُدرک کیف هو»،افکار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد و ذات او آنگونه که هست قابل ادراک نیست.[15]??
?خداوند،هرگز دیدنی نیست.همین که حضرت موسی از زبان مردم درخواست دیدن خدا را کرد،پاسخ شنید: «لَنْ تَرانِی»[16]هرگز مرا نخواهی دید.برخی از اهل سنّت گفته اند:خدا در قیامت دیده می شود و به آیاتی همچون «إِلی رَبِّها ناظِرَهٌ»[17]استدلال می کنند.[18] غافل از آنکه خداوند،جسم و مادّه نیست و مراد از نظر به خداوند،نگاه با چشم دل است،زیرا دیدن با چشم، در جایی است که چیزی دارای جسم،مکان،محدودیّت،رنگ و…باشد و همه ی اینها نشانه ی نیاز و عجز است که خداوند از این نقص ها مبرّا می باشد.?
? امام علی علیه السلام می فرماید:نه تنها چشم او را نمی بیند،بلکه وهم و فکر نیز نمی تواند بر او احاطه پیدا کند.[19] سعدی در ترسیم این مطلب می گوید:?
ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم
و از آنچه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم
مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر
ما همچنان در اوّل وصف تو مانده ایم
?مراد از جمله ی «یُدْرِکُ الْأَبْصارَ» ،علم او به دیده های انسان است،مانند«سمیع»و «بصیر»که به معنای علم او به شنیدنی ها و دیدنی هاست.??
?پیام ها?
1-✅خداوند،جسم مادّی نیست. «لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ»??
2-✅هیچ کس از ذات خداوند آگاه نیست. «هُوَ اللَّطِیفُ»??
3-✅هیچ پرده و مانعی جلوی علم خدا را نمی گیرد. «هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ»??
4-✅با این که خدا زشتی های ما را می داند باز به ما لطف دارد. «وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ»??
5-✅خداوند به همه ی لطائف و رموز هستی آگاه است. «هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ??