#شخصیت_حضرت_فاطمه_زهرا_س
ر
#شخصیت_حضرت_فاطمه_زهرا_س
#در_اندیشه_شهید_مطهری۳
#زهرا_مصداق_آیه_تطهیر
☀️در آیه تطهیر می خوانیم : خدا چنین اراده کرده است و می کند که از شما اهل بیت پلیدی را زایل کند، پاک و منزه تان بدارد و «یطهرکم تطهیرا» شما را به نوع خاصی تطهیر و پاکیزه کند، تطهیری که خدا ذکر کرده، ?
?و آن تطهیر عرفی و طبی نیست که منظور این باشد که بیماری ها را از شما زایل کرده و میکروب ها را از بدن شما بیرون می کند.❌
البته این ها هم مصداق تطهیر هستند، ولی مسلم تطهیری که این آیه بیان می کند،
? در درجه اول از آن چیزهایی است که خود قرآن آن ها را #رجس می داند.
#رجس در قرآن یعنی هر چه که قرآن از آن نهی می کند، هر چه که #گناه شمرده می شود، می خواهد؛ گناه اعتقادی باشد یا گناه اخلاقی
و یا گناه عملی. این ها رجس و پلیدی است.✅
این است که می گویند مفاد این آیه، #عصمت اهل بیت یعنی منزه بودن آن ها از هر نوع آلودگی است. ✅
?فرض کنید ما نه از شیعه و نه از اهل سنت هستیم، یک مستشرق مسیحی که از دنیای مسیحیت آمده و می خواهد ببیند کتاب مسلمین چه می خواهدبگوید.
?این جمله را در قرآن دیده و بعد به سراغ تاریخ و سنت و حدیث مسلمان ها می رود، می بیند نه تنها آن فرقه ای که شیعه نامیده می شوند و طرفدار اهل بیت هستند بلکه آن فرقه های دیگر هم در معتبرترین کتاب هایشان هنگام بیان شان نزول آیه، آن را در وصف اهل بیت پیغمبر(ص) دانسته اند
? و هر دو مذهب می گویند آیه در شان این بزرگواران نازل شد، علی (ع)، حضرت زهرا(س)، حضرت امام حسن(ع، امام حسین(ع) و خود رسول اکرم (ص).✅
? در احادیث اهل تسنن آمده است که وقتی این آیه نازل شد، ام سلمه که یکی از زن های پیغمبر است می آید خدمت حضرت و می گوید یا رسول ا…! آیا من هم جزو اهل بیت شمرده می شوم یا نه؟ پیامبر(ص) می فرماید: تو اهل خیر هستی ، ولی جزو این ها نیستی.
?آیه (تطهیر) بالاتر از مدح است، می خواهد مسئله تنزیه آ ن ها از گناه و معصیت را بیان کند.
?مفاد این آیه غیر از مفاد آیات ماقبل و مابعد آن است.
?در این جا مخاطب اهل البیت است و در آیات قبل زنان پیامبر(ص) .
?در این جا ضمیر مذکر است و در آن جا ضمیر مونث.
? ولی همین آیه ای که مفاد آن ، اینهمه با ماقبل و مابعدش مختلف است، در وسط آن آیات گنجانده شده مثل کسی که در بین صحبتش مطلب دیگری را می گوید و بعد رشته سخنش را ادامه می دهد.
?این است که در روایات ما ائمه (ع) خیلی تاکید دارند که آ یات قرآن ممکن است ابتدایش در یک مطلب باشد، وسطش در مطلب دیگر و آخرش در یک مطلب سوم.
این که برای تفسیر قرآن این قدر اهمیت قائل شده اند برای همین است.
?نه تنها روایات و ائمه ما گفته اند که ?«انما یریدالله لیذهب عنکنم الرجس…» (احزاب/۳۳) ?
با ماقبل و مابعدش فرق دارد و مخاطب و مضمونش غیر آن ها (زنان پیامبر) است.
بلکه اهل تسنن نیز همه، این مطلب را روایت کرده اند.✅
? ۱_امامت و رهبری، ص ۱۵۶
۲_نهج الحیاة، ص ۱۵۸
ادامه دارد…