شرح دعاے روز بیست و سوم آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
?شرح دعاے روز بیست و سوم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
?شادے روحش ۱۴ صلوات?
⬅️ اللَّهُمَّ اغْسِلْنِے فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ
خدایا مرا از گناهان شستشو بدہ،
?شما وقتے مے خواهید بہ مهمانے بروید، خودتان را پاڪیزہ و تمیز مے ڪنید و شستشو مے دهید، باید بدانیم ڪہ در ماہ رمضان همہ میهمان خداوند هستیم، آیا خودمان را از آلودگے هاے معنوے تمیز ڪردہ ایم، آیا دلهایمان را از زنگار گناہ شستشو دادہ ایم؟
?«شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَے ضِیَافَةِ اللَّهِ» و شما میهمان سفرہ پر برڪت الهے هستید و باید خودمان را براے این ضیافت آمادہ مے ڪردیم تا با دلے پاڪ بہ این میهمانے برویم، لذا از خداوند مے خواهیم ڪہ ما را از گناهان شستشو بدہ و لیاقت آن را بدهد ڪہ از این میهمانے استفادہ ڪنیم.
☘️ اگر یڪ مرتبہ با اخلاص ازخدا بخواهید ڪہ شما را از آلودگے گناہ پاڪ ڪند، خدا مے پذیرد باید مثل ڪودڪے ڪہ اشڪ ریزان نزد پدر مے رود و طلب بخشش مے ڪند، بہ محضر الهے رفت و عذر خواهے ڪرد.
⬅️ و طَهِّرْنِے فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ
خدایا مرا از عیب هایے ڪہ بہ آن مبتلا هستم پاڪ ڪن
⚫️ غیبت، ریا، تڪبر، عجب، حسد و … این ها همہ عیب هستند، عمل معیوب مورد پذیرش درگاہ الهے نیست.
⚪️ اعمال ما باید از هفت آسمان بالا برود و در هر آسمانے براے هر عیبے مے گویند «قف» بہ معنے «ایست» و ماموران الهے در آسمان اول بہ نامہ عمل ما نگاہ مے ڪنند و اگر دیدند امروز من غیبت ڪردہ ام مے گویند: بروید و «اضربوا هذا العمل بوجہ صاحبه» این عمل را بر صورت صاحب آن بزنید و عمل در آسمان اول متوقف مے شود، عمل بعضے ها از آسمان اول مے گذرد چون اهل غیبت نبودند، ولے باز ملائڪہ آسمان دوم مے گویند «قِف» عمل را بررسے مے ڪنند و متوجہ مے شوند ڪہ این شخص «عُجب» داشتہ است، بعض دیگر اهل عُجب هم نبودہ اند و عمل بہ آسمان سوم مے رسد و باز دستور بہ توقف مے دهند و اگر آن شخص اهل «حسد» نبود بہ آن عمل اجازہ مے دهند ڪہ بہ آسمان چهارم برود و در آنجا براے رذیلہ «تڪبر» عمل را متوقف مے ڪنند، اگر اهل مراقبت نباشیم امورے مانند؛ ریاست، ثروت و علم تڪبر مے آورند.
? در روایت آمدہ است؛ زمانے ڪہ حضرت علے بن موسے الرضا (علیہ السلام) میل بہ غذا داشتند تمامے غلامان را دعوت مے ڪردند و با هم غذا مے خوردند؛ شخصے گفت: یا علے بن موسے الرضا (ع) این امور براے شما خوب نیست، چرا با فقرا غذا مے خورید؟
✨حضرت فرمودند: همہ ما اولاد حضرت آدم هستیم و تفاوت درجات انسانها بہ تقوے است.
? در یڪے از ایستگاہ ها نیز توقف مے ڪنے تا ببینند آیا این عملت از روے ریا بودہ یا نہ!
❓دلاڪے عالمے را ڪیسہ مے ڪشید و در حین ڪیسہ ڪشیدن از عالم پرسید: ریا یعنے چہ؟
?آن عالم گفت: همین ڪہ ڪیسہ مے ڪشے و مے خواهے چرڪ هاے مرا بہ من نشان بدهے تا پول بیشترے بگیرے، همین نشان دادن عمل را ریا مے گویند (قدیمتر ها وقتے ڪیسہ مے ڪشیدند، اگر چرڪ بیشترے در مے آوردند انعام بیشترے مے گرفتند و این عالم مے خواست با زبان خود این دلاڪ با او حرف بزند)
?خلاصہ در هر آسمانے ، عمل را از یڪ جهت بررسے مے ڪنند.
? خدایا از تو مے خواهیم عمل ما را قبول ڪنے و اگر دنبال عمل خالصے مثل اعمال امیر المومنین (ع) مے گردے این حسرتے است ڪہ بر دل مے ماند!.
? بندگے خدا سہ قسم است:
?نوع اول، از ترس جهنم است،
?و گاهے بہ طمع بهشت است،
?و نوع سوم؛ «تعظیما لله» است چون خداوند شایستہ پرستش است باید او را بزرگداشت.
⬅️ و امْتَحِنْ قَلْبِے فِیهِ بِتَقْوَے الْقُلُوبِ
خدایا قلب و دل مرا آزمایش ڪن بہ تقوے دل نہ زبان
? ممڪن است زبان ما حرف از تقوے بزند ولے قلب و دل ما از آن بے خبر است و بهرہ اے از تقوے نداشتہ باشد، شخصے صد میلیون تومان در جادہ پیدا ڪرد و آن را بہ صاحبش برگرداند این مسائل از آثار تقوے است.
?دین چراغ قرمز و سبز دارد،
❌چراغ قرمز مرز حرام است
✅و چراغ سبز محدودہ مباحات است؛
? تقوے یعنے از چراغ قرمز ها عبور نڪن.
?رعایت چراغ قرمزها هم دو نوع است
?گاهے رانندہ بخاطر ترس از جریمہ ترمز مے ڪند
?و گاهے بخاطر احترام بہ قانون مملڪت، ڪہ دومے افضل است.
⬅️ یا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین
اے خدایے ڪہ همہ لغزش هاے گنهڪاران را اقالہ مے ڪن
? جنسے را ڪہ از ڪاسب خریدے و مے خواهے پس بدهے، مستحب است ڪہ فروشندہ از مشترے پس بگیرد بہ این عمل اقالہ گویند.
اقالہ در مورد خداوند یعنے؛ خدایا گناهان ما را رایگان ببخش.