#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
?"ایمان زاینده؛ همراه با تعهدات عملی”
( مبحث چهارم _ بخش دوم )
?اگر تعهدی احساس نکردی، در مؤمن بودن خودت شک کن. جامعه ای که به تعهدات ایمانی عمل نمیکند، نام خود را جامعه مؤمن نمی گذارد. آن کسانی که از قرآن شنیده اند: “وَ لاَ تَهِنُوا وَ لاَ تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ” سست نشوید، غمگین نشوید، اگر مؤمن باشید از همه بهترید.
? آن کسانی که این صلای عجیب را از قرآن شنیده اند، بعد به واقعیتها نگاه می کنند، می بینند مؤمنین به قرآن از همه برتر نیستند، بلکه گروکِش همه هستند و تعجب می کنند که این وعده قرآن پس کو؟ و اگر زمانی برای انجاز این وعده پیدا نکردند، منتظر ظهور ولی عصر (صلوات الله علیه) می مانند.
?به این عده هم باید خاطر نشان ساخت که بله، #وعده_الهی حق است، هم در زمان ظهور مهدی موعود (صلوات الله علیه) و هم هر جایی که ایمان صورت ببندد؛ اما ایمانی که قرآن آن را همراه با #عمل می داند، ایمانی که آن را از تعهد جدا نمیداند. ایمان، نه فقط یک امر قلبی.
? اگر فقط تصدیق و پذیرش در صدق کلمه ایمان کافی بود، من میگویم اول مؤمن به پیغمبر ابولهب بود یا ولید بن مغیره مخزومی بود. آن هوشمندان عرب خیلی خوب می فهمیدند که رسول خدا دروغ نمی گوید، خوب می فهمیدند که راست میگوید.
?دلیل میخواهید؟ دلیلش اینکه می نشستند با همپیاله شان تصمیم می گرفتند پیغمبر را رسوا کنند. می گفتند برویم بشنویم، ببینیم چه می گوید، عیب هایش را بگیریم، بعد که می رفتند می نشستند، فردا شب می آمدند، می گفتند نه، این کلام بشر نیست، این سخن خدای بشر است.
? پس قبول می کردند، تصدیق می کردند که او از سوی خدا سخن می گوید؛ اما جنابعالی بعد از چهارده قرن از آن تاریخ، او را مؤمن نمی دانی.
? من میگویم اگر او مؤمن نیست؛ به دلیل اینکه این ایمانش، این قبولش، این تصدیقش با تعهدهای متناسب همراه نبوده، آیا ما مؤمنیم؟ درحالیکه تصدیق ما هم با تعهدهای متناسب همراه نیست. چه میفرمایید شما؟
?اگر فقط تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، عمروعاص باید اول شیعه عالم باشد…
♻️ادامه دارد…