علمِ محض، منجر به عمل نمیشود.
?بخش اول
?علمِ محض، منجر به عمل نمیشود.
? نیت میخواهد.
⭐️نیت به معنی قصد است.
و قصد هم واسطه است، بین علم و عمل.
?شما وقتی “دانستید"، میخواهید کارکنید.
حالا باید نیت درکاربوده باشد، باید قصد کرد، تاعمل از آن حاصل شود.
? و “مبدا “سیرو سلوک “قصد” است.
? در سیرو سلوک باید قصدِ “مقصد معینی” کنید.
?باید تکلیف را ازاول مشخص کنید.
❓میخواهی به چه برسی؟
?قبلا گفتیم؛ مقصد، حصولِ کمال از کامل مطلق است.
وقتی ناقصیم میفهمیم کاملی در کار است وباید با وصل به او به کمال برسیم، مقصد این است.
?پس نیت باید مشتمل به این بوده باشد؛
⭐️طلبِ قربت الی اللّه، قصدِ لقا اللّه⭐️
که اوست کامل مطلق.
در اینجا خواجه این روایت را مد نظر قرار میدهد:
?نیه المٶمن خیر مِن عَمله ?
⭕️اگر برداشت از این روایت این باشد، که بگوییم؛ نیت میکنیم و کاری هم نمیکنیم، این غلط است. نباید فکر کرد که نیت مهم است نه خود عمل. این انحرافی است.
?بلکه این برداشت درست است که بگوییم:
✨چون نیت جوهره عمل است،
✨رنگ میدهد به عمل،
✨پایه عمل است،
✨ پس افضل از عمل است.
استاد رمضانی?
?اوصاف الاشراف