#غدیر_ومهدویت
#غدیر_ومهدویت
عبارات نوزدهم، بیستم و بیست و یکم:
« ألَا وَ إِنَّهُ وَلِیُّ اللهِ فِی أرْضِهِ وَ حَکَمُهُ فِی خَلْقِهِ وَ أمِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ »
«آگاه باشید که او (حضرت مهدی علیه السلام) در زمین ولی خداست و در میان مخلوقاتش حَکَم خداست و در آشکار و پنهان امانتدار خداوند است.»
«ولی» به معنای سرپرست و اولی به تصرف است. ما از جمله ی اول دو معنا برداشت می کنیم: یکی این که امام زمان (عج) متولی خداست در زمین، اما چون این امر مطلق بیان شده و مقید به بعد از ظهور نگشته، پس امام زمان (عج) در زمان غیبت هم، ولی و سرپرست از جانب خدا در زمین است.چ
در معنای دیگر، «ولی» از نظر علامه طباطبایی چنین است:
وقتى مىگوییم خداى تعالى ولىّ بنده ی مؤمنش مىباشد، معنایش این است که آنچنان وصل به بنده است و آنچنان متولى و مدبر امور بنده است که هیچکس دیگرى اینچنین ارتباطى را با آن بنده ندارد. اوست که بنده را به صراط مستقیم هدایت مىکند، امر و نهى مىکند، به آنچه سزاوار است وامىدارد، از آنچه نکوهیده است باز مىدارد و او را در زندگى دنیایى و آخرتی اش یارى مىکند، همچنان که از این طرف نیز مىگوییم مؤمن واقعى ولىّ خداست؛ زیرا آنچنان وصل به خداست که متولى اطاعت او در همه ی اوامر و نواهى اوست و تمامى برکات معنوى از قبیل هدایت، توفیق، تأیید، تسدید و به دنبالش اکرام به بهشت و رضوان را از خداى تعالى مى گیرد. [77]
این یعنی ولی خدا؛ یعنی کسی که با خداوند هیچگونه فاصلهای ندارد. اما چهچیزی بین ما و خدا فاصله میاندازد؟ پاسخ «گناه» است. حجابهای ظلمانی گناه و غفلت، بین ما و خدا فاصله میاندازند. حال اگر ولیالله هیچگونه فاصله ای بین خود و پروردگارش ندارد، پس همه ی نگاه و حرکت و قدرت و علم و دانشش از طرف خداست؛ یعنی در عبودیت به مرحلهای رسیده است که ولیالله گردیده است. لذا ولایتِ کسی که ولی خداست دو جنبه دارد: یکی اینکه خیلی به خدا نزدیک است، دیگر اینکه از طرف خدا سرپرست است. پس «اشهد ان علی ولی الله» دو معنا دارد: یکی اینکه به خداوند خیلی نزدیک است و هیچگونه فاصلهای از نظر گناه و امثال اینها ندارد و دیگر اینکه از طرف خدا مبعوث است که اولی به تصرف باشد و در زمین حکومت کند.
«وَ حَکَمُهُ فِی خَلْقِهِ»، «حَکَم» یعنی کسی که حُکم میکند؛ اما در کجا حکم میکند؟ در پاسخ میگوییم: «فِی خَلْقِهِ». سؤال دیگر اینکه خلق بزرگتر است یا ارض؟ در جواب میگوییم که خلق بزرگتر است؛ چون ارض فقط زمین را شامل میشود، ولی خلق شامل همه مخلوقات است. امام زمان (عج) از طرف خداوند در زمین سرپرست است. اما حَکَمیت ایشان در تمام آفرینش است و این معنایش آن است که خداوند متعال او را برای فرشتگان، انسانها، حیوانات، نباتات، جمادات و هر موجودی که دارای هستی و کمالات هستی است، حجت و حَکَم قرار داده است.
از «وَلِیُّ اللهِ فِی أَرْضِهِ» ولایت تکوینی استفاده نمی شود؛ اما از «وَ حَکَمُهُ فِی خَلْقِهِ» این نکته برداشت میشود؛ یعنی وجود امام عصر (عج) در آفرینش حَکَم است. با توجه به آیه ی «لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلاَّ فی کِتابٍ مُبین» [78]. «یعنی هیچ تر و خشکی (در عالم) نیست مگر آنکه در کتاب مبین (یعنی امام معصوم) آمده است.» [79] می توانیم بگوییم که تمام موجودات به اذن امام زمان (عج) حرکت میکنند و حَکَمیت امام زمان (عج) بر تمام موجودات از جمادات تا فرشتگان سایه افکنده است.
بعد هم میفرماید: «وَ أَمِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ»؛ «امانتدار خداوند است در آشکار و پنهان.» آشکار یعنی عالم ماده و پنهان یعنی عالم معنا و آن به این دلیل است که چون امام زمان (عج) ولی خداست و بین ولیالله و الله هیچ فاصلهای نیست، لذا امام خدایی میشود و رنگ و بوی خدایی میگیرد. خداوند هم او را در عالم ماده و معنا امین خود قرار داده و کلید خزائن آن دو عالم را در اختیار و اراده ی آن حضرت میگذارد. روایاتی هم وجود دارند که نشان میدهند وقتی امام زمان (عج) ظهور میکنند، خداوند تمام گنجهای زمین را برای او آشکار میکند؛ مانند این روایت:
«عَنْ جَابِرٍ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ ص یَقُولُ إنَّ ذَا الْقَرْنَیْنِ کَانَ عَبْداً صَالِحاً جَعَلَهُ اللهُ حُجَّةً عَلَى عِبَادِه … وَ إنَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى سَیُجْرِی سُنَّتَهُ فِی الْقَائِمِ مِنْ وُلْدِی وَ یُبَلِّغُهُ شَرْقَ الْأَرْضِ وَ غَرْبَهَا … وَ یُظْهِرُ اللهُ لَهُ کُنُوزَ الْأَرْضِ وَ مَعَادِنَهَا » [800]
#العجل_یامولانا_یاصاحب_الزمان
?✨اللهم عجل لولیک الفرج✨?