ماهیت استکبارستیزی
ماهیت استکبارستیزی
نزدیک به چهار دهه از تسخیر سفارتخانه آمریکا در
تهران که عمالً به کانوني برای براندازی انقالب اسالمي نوپای
ملت ایران تبدیل شده بود، ميگذرد. در طول این سالها
بزرگداشت این حماسه تاریخي به فرصتي برای بازخواني
چرایي و ماهیتشناسي استکبارستیزی ملت ایران و تقویت
این روحیه در نسل جوان کشور تبدیل شده است و گاه
مناقشات کالميـ سیاسي نیز در ذیل آن به ویژه در محافل
دانشجویي شکل گرفته است.
درباره منطق استکبارستیزی باید توجه کرد، واژه
»استکبار« که در ادبیات سیاسي انقالب اسالمي همواره به
بهرهبرداری ميرسد، از تعالیم قرآن کریم مایه ميگیرد. این
واژه که مفهوم آن اظهار علو و برتری در زمین و بر دیگران
بزرگي فروختن و خود را قاهر و مسلط دانستن است، در
آیات گوناگون قرآني و برای نمایاندن ماهیت قدرتهای
استکباری در هر عصر و زمان و معرفي خصال و صفات و
روحیات و عملکردهایشان مطرح ميشود. انقالب اسالمي
نیز تالش کرد واژهها و مفاهیم قرآني و اسالمي را در ادبیات
سیاسي وارد کند که از جمله مهمترین آنها واژه »استکبار«
بود. حضرت امام)ره( بارها در طول مبارزه با یادآوری این
نکته که »این نزاع و مبارزهای که اآلن بین کفر و اسالم
است، این منازعه بین ما و آمریکا نیست، بین اسالم است و
کفر« تالش کردند ماهیت اسالمي و الهي استکبارستیزی را
به ملت ایران گوشزد کنند تا بر اثر غفلت سطح مبارزه تا
کسب منافع مادی و غیرالهي تنزل نیابد.
باید توجه کرد، بین جبهه حق و استکبار امکان هیچگونه
سازشي وجود ندارد؛ چرا که هر گونه تالش برای نزدیکي و
مصالحه با استکبار نافي عزت مسلمین است. استکبار در
زیادهخواهي خود حد یقفي ندارد؛ از این رو تالش برای
مصالحه با آن ثمربخش نخواهد بود، مگر آنکه با ذبح عزت
جامعه اسالمي همراه شود که این با اساس اسالم و بندگي
خداوند متعال ناسازگاری دارد.
اصل اساسي در مبارزه با استکبار جهاني، »تداوم و
همیشگي بودن« مبارزه است. به تعبیر حضرت امام)ره(
مبارزه ما با استکبار جهاني »جنگ عقیده است و جغرافیا و
مرز نميشناسد«، »جنگ حق و باطلي که تمامشدني
نیست« و »این جنگ از آدم تا ختم زندگي وجود دارد«.
داستان مهدویت و ظهور عدالتگستر جهاني، سکانس پایاني
این مبارزه خواهد بود. انشاءاه