پاسخ امام علی (ع) به سوال یارانشان در خصوص فرمایش پیامبر اکرم (ص) در مورد خضاب کردن افراد مسن درابتدای دین مبین اسلام و کثرت دشمنان و یهودیان و قلت مسلمانان , و برداشته شدن این امر در زمان حکومت امام علی (ع) و استقرار حاکمیت اسلام
♦️پاسخ امام علی (ع) به سوال یارانشان در خصوص فرمایش پیامبر اکرم (ص) در مورد خضاب کردن افراد مسن درابتدای دین مبین اسلام و کثرت دشمنان و یهودیان و قلت مسلمانان , و برداشته شدن این امر در زمان حکومت امام علی (ع) و استقرار حاکمیت اسلام
✍️تفسیر ( قسمت دوم )
♦️دو سؤال مهم در خصوص شرح این حکمت :
1⃣ اعتقاد ما براین است که :
“حَلاَلُ مُحَمَّد حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة”
“حلال و حرام اسلام تا دامنه قيامت تغيير ناپذير است.”
♦️ اين اصل با آنچه در اين حديث آمده چگونه #سازگار است؟
♦️پاسخ سوال بر اساس #شرح_مرحوم_مغنیه :
♦️احکام شرعی دو گونه است:
▪️احکامی که بر اساس #موضوعات_ثابت و #فطرى تشريع شده اند : مانند نماز و روزه و حج و غیره از این قبیل .
این امور #تغيير_ناپذير و #ثابتند.
▪️احکامى که بر اساس #موضوعات_متغير وارد شده است که با تغيير موضوع، #حکم هم عوض مى شود.
این احکام #موقت هستند وبر اساس شرایط خاصی وضع می گردند.
مثل حکم مشرکی که مسلمان می گردد یا شرابی که سرکه می شود.
مسئله رنگ آميزى موهاى سفيد هم در زمان ابتدای دین مبین اسلام و قلت مسلمانان جزء #احکام_متغیر می باشد.
♦️حدیث مذکور#حلال_محمد جزء #احکام_ثابت است.
2⃣ مى دانيم که #خضاب يکى از #مستحبات است چگونه امام مىفرمايد:
امروز هر کس #مخير است بين خضاب و ترک آن
پاسخ این است که پيغمبر اکرم (ص) به ياران مسن خود در آن زمان الزام کرده بودند که خضاب کنند
و امام (ع) مى فرمايند: آن #الزام اکنون بر طرف شده و هرکس #آزاد است و اين امر #منافاتى با استحباب خضاب ندارد
زيرا خضاب کردن ممکن است #آثار_مثبتی در روحيه انسان و خانواده و اطرافيان او داشته باشد.
#حکمت_هفدهم
#آیت_الله_مکارم_شیرازی