#پرسشها_و_شبهات_مهدویت #پرسش_دوم
#پرسشها_و_شبهات_مهدویت
#پرسش_دوم
❓آیا عقیده به ظهور یک منجی جهانی در آخر الزمان و ایجاد عدل و داد و آرامش بر زمین یک اعتقاد جهانی است یا تنها مختص به اسلام است ❔
☑️ اعتقاد بہ ظهۅر مصلحے ڪہ در آخرالزّمان ظهۅر ڪرده و جهان پر از عدل ۅ داد خۅاهد ڪرد،یڪ اعتقاد جهانے ۅ همڱانے اسٺ ۅ همہ ے پیامبراݧ از طرف آفریدڱار تۅانا بہ قۅم خۅد نۅید داده اند ڪہ سرانجام مصلحے غیبے ظهۅر ڪرده،حڪۅمٺ ۅاحد جهانے را براساس عدالٺ ۅ آزادے ۅاقعے بنا خۅاهد نمود [هر چند شاید نام ها مختلف باشد ولکن همگی به یک شخصیت واحد اشاره دارند] در قرآڹ کریم نیز چندیڹ آیہ وجود دارد ڪہ بہ ظہور و تشکیل حڪومٺ یگانہ منجے بشریٺ حضرٺ صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه) اشاره دارد. در اینجا بہ چند نمۅنہ ۍ ڪۅتاه اشاره مےڪنیم ان شاءالله
? زبۅر: شریراݧ منقطع خۅاهند شد ۅ اما منٺظراݧ خداۅند،ۅارث زمیݧ خۅاهند شد.هاݧ بعد از اندڪ زمانے شریر نخۅاهد بۅد،در مڪانش تأمل خۅاهے ڪرد ۅ نخۅاهد بۅد.اما حلیماݧ ۅارث زمیݧ خۅاهند شد.ڪہ بازۅاݧ شریر شڪستہ خۅاهد شد.اما صالحاݧ را خداۅند ٺأیید مےڪند.خداۅند روزهاے ڪاملاݧ را مےداند ۅ میراث آنها خۅاهد بۅد،ٺا ابد الاباد《۱》
? ٺۅراٺ:مسڪیناݧ را بہ عدالٺ داۅرے خۅاهد ڪرد.ڱرڱ با بره سڪۅنٺ خۅاهد ڪرد،پلنڱ با بزغالہ خۅاهد خۅابید.ۅ در ٺمامے ڪۅه مقدس مݧ،ضرر ۅ فسادے نخۅاهد ڪرد،زیرا ڪہ حهاݧ از معرفٺ خداۅند پر خۅاهد شد《۲》
? انجیل:همچناݧ ڪہ برق از مشرق ساطع شده تا بہ مغرب ظاهر مےشۅد،ظهۅر پسر انساݧ نیز چنیݧ خۅاهد شد. آنگاه علامٺ پسر انساݧدر آسماݧ پدید گردد ۅ در آن مۅقع جمیع طۅایف زمیݧ سینہ زنے ڪند ۅ پسر انساݧ را ببیند ڪہ برابرهاے آسماݧ با قۅّٺ ۅ جلال مےآید.اما از آݧ رۅز ۅ ساعٺ هیچ ڪس اطلاع ندارد،حٺے ملڪہ هاے آسمان. لهذاشما نیز حاضر باشید،زیرا در ساعٺے ڪہ ڱمان نبرید پسر انساݧ مےآید《۳》
? ڪتاب مقدس هندۅها: دۅر دنیا تمام شۅد بہ پادشاه عادلے در آخرالزماݧ ڪہ پیشۅاے ملائڪہ ۅ پریاݧ ۅ آدمیاݧ باشد.حق ۅ راستے با اۅ باشد.آنچہ در دریاها ۅ زمیݧ ها ۅ ڪوه ها پنهاݧ باشد خبر مےدهد.لز او بزرڱتر ڪسے بہ دنیا نیاید《۴》
? پادشاهے ۅ دۅلت دنیا بہ فرزند سید خلائق در دۅ جهاݧ(ڪشݧ) تمام باشد برڪۅه هاے مشرق ۅ مغرب دنیا حکم براند ۅ فرماݧ ڪند ۅ برابرها سۅار شۅد ۅ فرشتڱاݧ ڪارڪناݧ اۅ باشند،جݧ وانس در خدمت اۅ شۅند ۅ از سۅداݧ ڪہ زیر خط استۅا است تا سرزمیݧ تسعیݧ ڪہ زیر قطب شمالے است ۅ ماۅراء بحار را صاحب شۅد ۅ دیݧ خدا زنده ڱردد.ۅ نام ایستاده (قائم) باشد ۅ خدا شناس باشد《۵》
? ڪتاب مقدس مانۅیہ: در ڪتاب شابۅهرڱاݧ ڪتاب مقدس مانۅیہ نام (خردشهر ایزد) آمده ڪہ باید در آخرالزماݧ ظهۅر ڪند ۅ عدالت را در جهاݧ بڱسترد.همچنیݧ در تعالیم مانے از مرد بزرڱۅارے بحث شده ڪہ دۅازده جانشیݧ دارد ۅ بہ ۅسیلہ ۍ آنها ارۅاحے ڪہ شایستڱے دارند بہ بهشت راه مےیابند.《۶》
? ڪتاب مقدس زرتشتیاݧ: چاره ۅ درماݧ جمیع دردها ۅ رنج ها با اۅست.رنج ۅ بیمارے ۅ پیرے ۅ ظلم ۅ بی دینے ۅ فساد را ریشہ ڪݧ سازد مردماݧ ناپاڪ را نابۅد سازد ۅ همہ آنها را براندازد《۷》- سۅشیانت (نجات دهنده ے بزرڱ) دیݧ را بہ جهاݧ رۅاج دهد.فقر ۅ تنڱ دستے را ریشہ ڪݧ سازد.ایزداݧ را از دست اهریمناݧ نجات داده،مردم جهاݧ را هم فڪر ۅ هم ڱفتار ۅ هم ڪردار سازد.《۸》
? جیݧ ها: در ڪتب مقدسہ ے جیݧ ها آمده است:«هنڱامے ڪہ فساد ۅ انحطاط ۅ تباهے جهاݧ را فرا ڱیرد،شخص ڪاملے ڪہ آݧ را تیرتنڱر (نۅید دهنده) ڱۅیند،ظهۅر ڪرده،تباهے را از بیݧ مےبرد ۅ پاڪے ۅ صافے را از نۅ برقرار مےسازد». 《۹》
? برهمائیاݧ: ۅیشنۅ در میاݧ مردم ظاهر مےڱردد…اۅ از همہ ڪس قۅے تر ۅ نیرۅمتد تر است.در یڪ دست ۅیشنۅ شمشیرے بہ مانند ستاره ے دنبالہ دار ۅ در دست دیڱر انڱشتری درخشنده دارد.هنڱام ظهۅر وے،خۅرشید ۅ ماه تاریڪ مےشۅند ۅ زمیݧ خۅاهد لرزید.《۱۰》
? قرآن کریم : اعوذ بالله من الشیطان الرجیم - وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ - و به راستی بعد از ذکر (= تورات) در زبور نوشتیم که: {زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد}《۱۱》– وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ - و می خواهیم بر کسانی که در زمین به استضعاف کشیده شده اند، منت گذاریم و آنان را پیشوایان سازیم، {و آنان را وارثان (زمین) قرار دهیم}《۱۲》
《۱》مزامیر،مزمۅر ۳۷جملہ هاۍ ۱۲-۹ۅ ۱۸-۱۷
《۲》ڪٺاب اشعیا نبۍ،فصل ۱۱،جملہ هاۍ۱۰-۴
《۳》انجیل متی،فصل ۲۴،جملہ هاۍ۳۰-۲۷-۳۷-۳۵-۴۵
《۴》باسڪ ،از ڪٺب مقدسہ هندۅها
《۵》شاڪمونے ،از ڪتب مقدسہ هندۅها
《۶》شابۅهرڱاݧ،ترجمہ ۍ مۅلر
《۷》سۅشایانت،صفحہ ۱۰۴
《۸》جاماسب نامه، صفحہ ۱۲۱