کاربرد رسانههای مختلف - بخش دوم
مجموعه مطالب آموزش سواد رسانهای
قسمت هفدهم: کاربرد رسانههای مختلف - بخش دوم
در قسمت قبل به برخی از کارکردهای رادیو و تلویزیون اشاره کردیم. در این قسمت به کارکردهای مطبوعات، سینما و اینترنت میپردازیم.
مطبوعات:
- اطلاعرسانی: شاید مهمترین کارکرد مطبوعات را بتوان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دانست.
- ترویج اندیشه تساهل: یکی از مهمترین کارکردهای مطبوعات ترویج فرهنگ تساهل و مدارا در موضوعات مختلف میان افراد جامعه، حاکمیت و نهادهای دولتی و صاحب نظران و دست اندر کاران رسانه است.
- تبلیغ تعاون اجتماعی
- کمک به توسعه سیاسی
سینما:
- فرهنگ سازی: سینما به دلیل استفاده از محتوای داستانی و همچنین ویژگیهایی چون صدا، تصویر و … نقش به سزایی را در فرآیند فرهنگ سازی ایفا میکند.
- جامعه پذیری
- تبلیغ و اقناع
- همذات پنداری
- سرگرمی
- نشان دادن واقعیت
- ایجاد نگرشهای جدید
تلفن همراه:
- حذف مکان و جغرافیا
- سیار بودن
- در دسترس بودن
اینترنت:
- موتورهای جستجوگر: دنیای اطلاعات موجود در فضای مجازی آنقدر وسیع است که میتوان آن را به اقیانوسی از اطلاعات تشبیه کرد.
- ارتباطات آنلاین: اینترنت برای اتصال کامپیوترهای خانگی و برای تبادل اطلاعات به وجود آمد اما در ادامه عملاً به فضایی برای ارتباط و تعامل میان آدمها تبدیل شد.
- توسعه اقتصادی: اینترنت، هزاران شغل برای کارکنان صنایع رسانهای فراهم ساخته و به صورت غیرمستقیم، برای میلیونها خانواده دیگر شرایطی فراهم آورده است که زندگی خود را از طریق فعالیتهای مربوط به اینترنت تأمین کنند.
- ایجاد رسانههای شخصی