#کلام_نور
?
#کلام_نور
وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَٰهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ ۖ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ ۚ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ ۚ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ ۚ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ
? سوره مائده، آیه ۱۱۶ ?
و (یاد کن) آن گاه که (در قیامت) خدا گوید: ای عیسیِ مریم، آیا تو مردم را گفتی که من و مادرم را دو خدای دیگر سوای خدای عالم اختیار کنید؟ عیسی گوید: خدایا، تو منزهی، هرگز مرا نرسد که چنین سخنی به ناحق گویم، چنانچه من این گفته بودم تو میدانستی، که تو از سرائر من آگاهی و من از سرّ تو آگاه نیستم، همانا تویی که به همه اسرار غیب جهانیان کاملاً آگاهی.
?نکته ها
? در آیه ۱۰۹ همین سوره خواندیم که خداوند پیامبران را در قیامت جمع کرده و از آنان مىپرسد: از مردم چه پاسخى شنیدید؟ این آیه، گفتگوى خدا و حضرت عیسى را در آن روز بیان مىکند.
? گرچه مسیحیان، امروز مریم را خدا نمىدانند، ولى چون گروهى از آنان در آن زمان عقیده به خدا بودن مریم داشتند و یا به خاطر آنکه عبادت در برابر مجسّمه او به منزله معبود قرار دادن اوست، تعبیر به «اله» شده است. «اتّخذونى و اُمّى الهین»
? «دون اللّه»، نشانه شرک است، نه نفى خدا، یعنى علاوه بر خدا، عیسى و مریم را معبود دانستن شرک است. البتّه تثلیث فعلى مسیحیان، اب و ابن و روح القدس است.
? امام رضا (علیهالسلام) فرمود: درباره من دو گروه هلاک مىشوند و من تقصیرى ندارم: یکى علاقمندان افراطى، دیگرى کینه توزان بى جهت.
? تسبیح حضرت مسیح، خود نشانه دیگرى است که خداوند منزّه از هرگونه شریکى است. در آیات دیگر آمده است: «و قالوا اتّخذ الرّحمن ولداً سبحانه» ، «و یجعلون للّه البنات سبحانه» که خدا را از داشتن هر گونه فرزند، چه دختر چه پسر، منزّه مىشمارد.
? پیام ها
1⃣ گاهى سؤال و توبیخ یک بى گناه، براى هشدار به دیگران است. «ءأنت قلت» گاهى به در مىگویند تا دیوار بشنود.
2⃣ ادّعاى الوهیّت براى انسان، گرچه پیامبر باشد، ادّعایى باطل است. «ما یکون لى ان اقول ما لیس لى بحقّ»
3⃣ انبیا معصومند. «مایکون لى أن أقول ما لیس لى بحقّ»
4⃣ انبیا از غلوّ پیروان خود بیزارند. «ان کنت قلته فقد علمته»
5⃣ همه گفتههاى انسان و اسرار درونش براى خداوند روشن و معلوم است. «فقد علمته تعلم ما فى نفسى»
6⃣ تسبیح و تنزیه خدا از هر نسبت ناروا، لازم است. «سبحانک»
7⃣ علم انبیا محدود است. «لا اعلم ما فى نفسک» و کسى که علمش محدود است، شایسته خدایى نیست.
8⃣ افکار و اسرار مردم از امور غیبى است که خدا بدان آگاه است. «تعلم ما فى نفسى… انّک انت علاّم الغیوب»
9⃣ آگاهى کامل و گسترده بر همه حقایق مخصوص خداست. «انّک انت علاّم الغیوب»
منبع: پایگاه درسهایی از قرآن