زیارتی برتر از حج
ما بارها به قصد برآورده شدن حاجات یا به امید بخشش گناهان راهی مشهد شدهایم. زیارتی که نه تنها گرههای دنیوی ما را رفع میکند؛ بلکه تیرگی و سنگینی گناه را از دوش ما بر میدارد و آخرت ما را نیز آباد میسازد. این راهکار برگرفته از سفارش پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) است که در حدیثی فرمودند: «سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّی بِخُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مَكْرُوبٌ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ كَرْبَهُ وَ لَا مُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَه ؛ پارهای از تن من در خراسان دفن خواهد شد که هیچ گرفتاری نیست مگر آنکه با زیارت او خداوند مشکلش را حل کرده و هیچ گناهکاری نیست مگر آنکه خدا گناهش را میبخشد.» (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص583) پس گرفتن حاجات پشت پنجره فولاد و احساس پاکی در صحن و سرای رضوی نباید عجیب باشد. این همان وعده رسول خداست که ما به آن رسیدیم.
همچنانکه امام رضا(علیهالسلام) پس از ذکر اخبار غیبی از نحوه شهادت و محل دفنشان فرمودند: «مَنْ زَارَنِی فِی تِلْكَ الْبُقْعَةِ كَانَ كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ وَ كَتَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ كُنْتُ أَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَة؛ هر کس مرا در این بقعه زیارت کند مانند کسی است که رسول خدا را زیارت کرده و خداوند پاداش هزار حج صحیح و هزار عمره مقبوله به او میدهد و من و پدرانم شفیعان او در روز قیامت هستیم.» (همان، ص585)
زیارت اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) پاداش بسیار زیادی دارد. اما زیارت امام رضا(علیهالسلام) از آن نیز با فضیلتتر است. فردی خدمت امام جواد(علیهالسلام) رسید و پرسید: فدایت شوم؛ زیارت حضرت رضا پر فضیلتتر است یا زیارت اباعبدالله الحسین؟ حضرت میفرمایند: زیارت پدرم پرفضیلتتر است. زیرا همه مردم امام حسین را زیارت میکنند و پدرم را تنها خواص شیعه زیارت میکنند
همچنانکه در پاداش حج و عمره، دوری مکانی نمیتواند مانع اجر و پاداش محبان امام رضا(علیهالسلام) شود؛ 1400 سال فاصله نیز نمیتواند ما را از پاداش مسلمانان صدر اسلام دور نگه دارد. چرا که امام محمد باقر(علیهالسلام) در حدیثی فرمودند: «یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ مُوسَى اسْمُهُ اسْمُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَیُدْفَنُ فِی أَرْضِ طُوسَ وَ هِیَ مِنْ خُرَاسَانَ یُقْتَلُ فِیهَا بِالسَّمِّ فَیُدْفَنُ فِیهَا غَرِیباً فَمَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَل ؛ فرزندی از فرزندان موسی که اسمش همنام امیرالمؤمنین است؛ در زمین طوس که بخشی از خراسان است؛ دفن میشود. او غریب است و به وسیله سم کشته شده و هر کس که او را با معرفت زیارت کند از طرف خداوند مشمول پاداش مجاهدان صدر اسلام قبل فتح مکه میشود.» (من لا یحضره الفقیه،2،ص583) در حدیث دیگری نیز امام صادق(علیهالسلام) مشابه این حدیث فرموده و بیان داشتند که زائران حضرت رضا به پاداش هفتاد شهید از شهدای صدر اسلام و زمان پیامبر نائل میآیند.(همان، ص584)
در زندگی پس از مرگ شکی نیست. در حساب و کتاب الهی نیز تردیدی وجود ندارد و صد البته در اینکه ما دستمان خالیست و قرارگاههای هولناکی در برزخ و قیامت به دنبال داریم نیز هیچ شکی وجود ندارد. برای آن لحظات سخت باید اندیشید. امام رضا(علیهالسلام) برای آن مواقع بهترین یاور است. خودش نیز وعده داده که به فریاد ما برسد. حضرت فرمودند: «مَنْ زَارَنِی عَلَى بُعْدِ دَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْكُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان ؛ هر کس مرا که از منزل و کاشانه به دور افتادم زیارت کند؛ در روز قیامت در سه جایگاه به سراغش میروم تا او را از ترس و سختی آن مکانها خلاص کنم؛ هنگام دادن نامه اعمال به دست راست و چپ و در عبور از صراط و نزد حسابرسی و میزان.»(همان، ص584)
زائر امام رضا(علیهالسلام) باید قدر این پاداشها را بداند و از آنها برای شکوفایی معنویت و معرفت در زندگی خود استفاده کند. در چنین شرایطی دنیا و آخرت ما آباد و بهشتی میشود.
درسهايي از ازدواج حضرت علي(علیه السلام) و حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
تمام دوران زندگي و ازدواج حضرت علي (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگويي است براي كسانيكه مي خواهند در دنيا و آخرت سعادتمند شوند ما در اينجا تنها به گوشه اي از اين الگوهاي اخلاقي و تربيتي اشاره مي كنيم:
1- الگوي عفاف و پاكدامني.
2- كفو و همتا بودن.
یکی از اصول اساسی و رازهای موفقیت ازدواج، کفو و همتا بودن دختر و پسر با هم است، زیرا تنها در صورت همتا و همشأن بودن دو زوج است که درک متقابل آنان از یکدیگر
امکانپذیر است. برخی تصور میکنند کفویت تنها به شرائط ظاهری از قبیل مسائل نژادی و یا وضعیت مادی و رفاهی بستگی دارد. در صورتی که چنین نیست، بلکه همتایی و هم سوئی آرمانها، خواستها و تمایلات روحی و روانی افراد، میزان آگاهیهای علمی و دینی و میزان تعهد عملی به مکتب و مذهب، و ارزش نهادن به ویژگیهای اخلاقی و فرهنگی است.
اگر مسئله همتایی نبود، بدون تردید دختران زیبایی در مدینه بودند که از ازدواج با حضرت علی (علیه السلام)خرسند میشدند. اما او حتی از آنان خواستگاری هم نکرد و برای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نیز خواستگاران فراوانی بودند امّا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و پیامبر(صلی الله علیه و آله) به این وصلتها راضی نشدند
تنها حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و روح والای او بود که زیباییها و شکوه معنوی حضرت علی(علیه السلام) را درک میکرد . در این مورد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اگر خدا علی را نمیآفرید برای فاطمه کفو و همتایی وجود نداشت. (ینابیع الموده، ص 177 و 237).
3- تقسيم كار .
4ـ همسرداري
.5ـ پرورش فرزندان
6ـ سبك بودن مهريه
بهترين مرد و بهترين زن جهان با هم پيوند زناشويي بستند، در حالي كه بيشترين بهايي كه براي مهريه زهرا گفته شده، 500 درهم است. آري، اسلام محمدي(صلي الله عليه و آله) نه تنها مهر فراوان را نشانه ارزش و بزرگي زن نميداند، بلكه بر عكس، فراواني مهر را نشانه شومي يك زن ميشمارد. چنان كه امام صادق(عليهالسلام) ميفرمايد: شومي زن به فراواني مهر و عقيم بودن اوست (وسائل الشيعه: ج 15، ص 9.( پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) دختر دردانه و محبوبش را به مهريهاي اندك، شوهر داد تا اين سيره در ميان مسلمانان گسترش يابد، هر چند متأسفانه اين گونه نيست. همچنين ميبينيم پيامبر(صلي الله عليه و آله)از شمشير، زره و شتر كه دامادش، علي(عليهالسلام) براي مهريه زهرا(سلاماللهعليها) در نظر داشت، تنها به زره بسنده كرد. و شمشير و شتر را كه وسيله جهاد و زندگي بود، براي علي(عليهالسلام) باقي گذاشت. اين نكته نيز نشان ميدهد كه اسلام، بر حداقل ماديات تأكيد دارد، نه حداكثر. در ديدگاه اسلامي، كم توقعي بايد سرلوحه زندگي خانوادهها، قرار گيرد.
.7ـ جهيزيه به اندازهي نياز
.8ـ جشن عروسي و دوري از گناه
محفل عقد و عروسي بايد محل نزول فرشتگان الهي باشد، چنان كه درباره عروسي علي(عليهالسلام) و زهرا(سلاماللهعليها) گفتهاند: در شب زفاف فاطمه، جبرئيل و ميكاييل و اسرافيل
به همراه هفتاد هزار فرشته نازل شدند. (كشف الغمه: ج 1، ص 496)، محفلهايي كه مالامال از لعب و لهو و حرام و ديگر مسائل غير شرعي و اخلاقي است، مورد تأييد اسلام نيست. در چنين محفلهايي نه تنها فرشتگان الهي فرود نميآيند، بلكه برپا كنندگان در آن به خشم الهي گرفتار ميشوند. علي(عليهالسلام) و زهرا(سلاماللهعليها) در مسجد ـ خانهي خدا ـ با شنيدن خطبه پيامبر بزرگ اسلام، زندگي مشترك خود را آغاز كردند. در اين مراسم، فرشتگان فوج فوج وارد مسجد ميشدند و به يكديگر تبريك و تهنيت ميگفتند. بسيار مايه تأسف است كه مسلمانان از اين مراسم پرفيض و بركت، سرمشق نميگيرند. هر چند كسي نميتواند به پاي برگزار كنندگان آن مراسم برسد، ولي دست كم شايسته است محفلهاي عروسي پيروان اين بزرگان از لهو ولعب و كردار و گفتار نامشروع و حرام، تهي باشد.
.9ـ سادگي با خوشحالي منافات ندارد
.10ـ بي تكلفي
برگزاري مراسم عقد و عروسي، به روزها و ماهها برنامه ريزي نياز ندارد، بلكه با كمي دقت ميتوان در چند روز، همه امور آن را سامان داد. پيامبر چون از تمايل علي(عليه السلام) براي بردن همسرش به خانه براي آغاز زندگي مشترك آگاه شد، به او فرمود: امشب يا فردا شب، فاطمه را به خانهات ميفرستم و ترتيب كارها را خواهم داد. (فاطمة الزهرا(سلاماللهعليها) من المهد الي اللحد: ص 187) بدين ترتيب، همه اين كارها در يك شبانه روز به سامان رسيد و علي(عليهالسلام) و فاطمه (سلاماللهعليها) زندگي مشترك خود را آغاز كردند. اين مسائل تنها گوشه اي بود از الگوهاي زندگي امام علي و حضرت زهرا (عليهما السلام) كه انشاءالله درسي باشد براي همه ما.
پی نوشت:
مجله اینترنتی پرسمان 149؛پیام حوزه
رمز پیروزی در مسابقه رالی (توصیه آیه الله حائری)
فهرست
سخن ناشر…………………………………………..
ازدواج پیوند آسمانی……………………………………………………………………………
همراهی و همدلی……………………………………………………………………………….
موازین الهی،پایه همدلی…………………………………………………………………………
خودخواهی،آفت همدلی………………………………………………………………………………
رابطه باخدا،مشکل گشای دشواری های خانوادگی…………………………………………………..
پیوند خانوادگی،پوشش از گناه……………………………………………………………………….
رابطه انگیزه انتخاب همسر با دوام پیوند خانوادگی…………………………………………………
نرمی انتقاد وخشونت ایراد………………………………………………………………………….
شدت با کفار و رحمت با مؤمنین……………………………………………………………………..
جای پای شیطان……………………………………………………………………………………
انس و اعتماد، برکت ازدواج…………………………………………………………………………
انصاف اساس اعتماد………………………………………………………………………………..
تکیه بر خوبی ها……………………………………………………………………………….
دانلود کتاب
این مجموعه حاوی گفتاری است نغزودلنشین در تبیین وجوه آسیب ناپذیری ازدواج وطرح نکات و دقایقی که پیوندهای خانوادگی را در پی دارد.
گهگاه که بعضی از زوج های جوان را سعادت یار می شد تا مراسم عقدو ازدواجشان در محضر حضرت آیت الله حایری شیرازی (مد ظله) برگزار شود معظم له خطاب به آنها توصیه هایی می فرمودند که میتوانست در بعد های مختلف زندگی چراغ راهی برای رسیدن به خوشبختی و سعادتی ملموس باشد.
ازدواج پیوند وارتباط دو انسان است با یکدیگر به قصد داشتن یک زندگی مشترک . هنگامی که دو انسان بخواهند با هم در زندگی مشترک باشند طبیعتآ پای هر کدام در زندگی دیگری وارد خواهد شد. مرد زنی پا در زندگیش می گذارد؛ زن هم مردی.
تنها زندگی کردن یک برنامه دارد و یک وظیفه خاص به خود دارد وزندگی مشترک داشتن هم دارای یک برنامه ویک سلسله وظایف مخصوص به خود است.
انسان وقتی تنها باشد گاهی به رای خود و با سلیقه خود هر کاری خواست انجام می دهد اما وقتی زندگی مشترک شد وضعیت فرق می کند.فرض کنید یک ماشین در جاده ای تک وتنها حرکت می کند. این ماشین خیلی کارها را می تواند انجام دهد؛ می تواند مانور بدهد؛ می تواند ویراژ بدهد و می تواند آهسته یا تند براند. اما اگر دو ماشین شدند و خواستند به همین صورت در کنار هم حرکت کنند، هر کدام از آن دو ماشین، باید یک خط و محدوده ای داشته باشند که آن خط را در نظر گرفته و بر روی آن حرکت کنند و گرنه هر لحظه ممکن است با هم اصطکاک پیدا کنند.
ازدواج، با هم حرکت کردن است. دو ماشینی که می خواهند با هم حرکت کنند می بایست دقت بسیاری به خرج بدهند، اگر می خواهند از یکدیگر فاصله نگیرند و سپر به سپر یکدیگر حرکت کنند، می بایست از همان ابتدا قرار بگذارند که چگونه به حرکت ادامه دهند تابا هم برخورد و اصطکاک پیدا نکنند.
اما چگونه می شود که دو دستگاه ماشین، به یکدیگر تنه نزنند؟ و چگونه می شود، دو انسانی که با هم ازدواج می کنند، با هم تزاحم و تصادم پیدا نکنند؟
پاسخ سؤال این است که می بایست «خطی» بین آن دو باشد، به نحوی که محدوده حرکت هر کدام را مشخص کند. یعنی هیچ کدام به محدوده دیگری تجاوز نکند و در یک کلام خط اعتدال را رعایت کنند. از این جهت است که وقتی دو انسان تابع خدا شدند و موازین الهی را پیش گرفتند، هیچ گاه با هم اصطکاک پیدا نمی کنند، اما منهای خدا، از هر چیز دیگر متابعت نمایند با هم اصطکاک پیدا خواهند کرد. پس باید سعی آنها بر این باشد که به وسیله اطاعت از خدا از اصطکاک با یکدیگر، جلوگیری نمایند.
این طور نیست که شما، مثلاً بگوئید که اگر زن و مرد به حرف پدر یا مادر خود گوش بسپارند اصطکاک ها و نزاع ها برطرف خواهد شد؛ خیر،این چنین نیست. چرا؟ چون ممکن است پدرها و مادرها هم با هم اصطکاک پیدا کنند. مثلاً، پدر این یکی، یک چیز بگوید و پدر آن یکی، یک چیز دیگر.
اینها باید پای خود را جایی بگذارند که دیگر نلغزد، و آنجا فقط راه خداست. چون خدا هیچگاه خودش باخودش نزاع ودوگانگی پیدا نمی کند. از این جهت آنها باید بنایشان را بر اطاعت از خدا بگذارند، چون که تنها در این صورت ،دیگر ماشینهای زندگی اینان با هم برخورد نخواهد کرد.
پی نوشت:
عنوان بصری کیست؟
شناخت خدا و دستیابی به زندگی عرفانی، همواره از مهم ترین دل مشغولی های انسان های پاک و خدا جو بوده است .از بهترین راه های رسیدن به این مقامات، پیروی از عارفان راستین و بندگان حقیقی خداوند است. بی تردید بهترین و کامل ترین الگوها رسولان حقیقت و پیامبران الهی اند، زیرا خداوند ایشان را فرستاده و شایسته راهبری بندگانش دانسته است. آنان نیز به یاری خدا به خوبی از شاهراه های هدایت و خداشناسی آگاه اند . جانشینان راستین پیامبران، یعنی اوصیای الهی هم در امتداد ایشان هدایت بندگان را عهده دار شده اند. آنانی که شارح ومبین کتاب خدا و ترجمان وحی هستند.
دریافت کتاب
در اندیشه شیعی ائمه اطهار انسان های کاملی اند که بالاترین مراحل عرفان را پس از پیامبر اکرم به عنایت ویژه حق تعالی پیموده و به لقاء الهی رسیده اند آنان بیش از هرکسی دیگر به هدایت طالبان راه حقیقت توانمندند. عنوان بصری از کسانی است که هر چند دیرهنگام به این مهم پی می برد او خاضعانه برای جستن نشانی از حقیقت نزد امام ششم(علیه السلام) می رود واز حقیقیت می پرسد و امام نیز به او می آموزد که
1-درک فقر ذاتی
2-واگذاری امور به خدا
3- پرداختن به تکالیف
سه مرحله در دستیابی به حقیقت بندگی است و چنانچه کسی این سه مرحله را بگذراند از فواید ارزشمند آن بهره مند خواهد شد اما باید بداند که تازه در ابتدای راه است ؛ زیرا پیمودن مراحل نیلی به نخستین درجه متقین است .اهل بیت به اذکار و اوراد پایبند بوده اند اما حضور چشمگیرشان در عرصه های زندگی همیشه پررنگ بوده است ناخوشنودی دشمنان و کینه توزی آنان و سرانجام ترور امامان شیعه خود دلیل آشکاری بر گوشه نگرفتن زهد نفروختن و مرید نپروراندن آنان است. حق تعالی با شناساندن برخی از عارفان پیرو اهل بیت می خواهد به جهانیان نشان دهد که انسان می تواند با تهذیب نفس آن چنان خود ساخته شودکه هیچ چیز غیر از خدا برایش جلوه نداشته باشد.
منبع:برگرفته از کتاب سودای حقیقت از حجه الاسلام و المسلمین مهدی غلامعلی
جوجه هایی که پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) به آن توصیه فرموند.
کم نیست در زمانه ی ما گفته هایی که در جامعه تحریف شده و یا مورد تمسخر قرار می گیرند و ریشه روائی و یا قرآنی آن فراموش می شود.
تفسیر به رأی از قرآن و کلام اهل بیت (علیهم السلام) بدون توجه به مبانی دینی و یا در نظر نگرفتن تفکرات الهی دین خدا با عناوین مسخره کننده و مادی گرایانه از جمله معضلات اجتماعی است که برخی تفکرات وارداتی چون انسان مداری به صورت غیر مستقیم در این مسئله دخیل بوده اند. این همان است که رهبر انقلاب در سال ۹۲ در محفل انس با قرآن بیان فرمودند:
« یکی از عیوب ما و جوامع ما در طول زمان این بوده است که گاهی فرهنگ خود را متأثر میکردیم از فرهنگ بیگانگان. کسانی این را در میان جامعهی ما و کشور ما به عمد ترویج کردند؛ ما را سوق دادند به سمت زندگی کسانی که دل و جانشان خالی بود از نور معنویت؛ در سبک زندگی، در کیفیت پوشش، در کیفیت راه رفتن، در کیفیت معاشرتها و ارتباطات اجتماعی. اگر هم کسی به آنها اعتراض کرد، گفتند که دنیا امروز اینجوری است. در حالی که قرآن به ما میآموزد: «و ان تُطع اکثر من فی الأرض یضلّوک عن سبیل الله ان یتّبعون الّا الظّنّ و ان هم الّا یخرصون».(۱) » (۲)
جوجه کشی یا مباهات امت
از جمله این موارد نگاهی است که نسبت به فرزندآوری ایجاد شد. با وجود آن که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به صراحت می فرماید: «تناکحوا تکثروا فإنّی أباهی بکم الامم یوم القیامه»(۳) ازدواج کنید تا زیاد شوید . من با (فزونی) شما بر امت های دیگر در روز قیامت مباهات و افتخار می کنم.»
طریقی معتبرتر از طریق وحی نیست و نباید عقل گرایی مادی را به جای توجه وحیانی قرار داد. اگر مبدأ و خالق هستی خداست پس نمی شود مسیری جز او انتخاب کرد. مسیر وحی و عقل قدسی ما را در این جهت یاری می دهد. حال وقتی در میان مردم سخن از کثرت فرزند به میان آورده می شود تنها یک پاسخ می شنویم: جوجه کشی راه انداختی؟! هیچ وقت با چهار یا پنج جوجه ، جوجه کشی راه اندازی نمی کنند. اما پیامبر وحجت خدا مردم را به همین جوجه ها توصیه فرموده تا صدای جیک جیک شان در خانه ها طنین انداز شود. این که بخواهیم تفکرات الهی را با تمسخر و استهزاء و بدون هیچ استدلال متقن فقط به خاطر عدم تمایل رد کنیم یعنی حقیقت را می دانیم اما گرفتار خواهش های خود شده ایم.
پی نوشت
انعام/۱۱۶؛ اگر بیشتر مردم زمین را اطاعت کنی تو را از راه خداوند گمراه می کنند . آن ها جز از گمان خود پیروی نمی کنند و جز دروغ نمی گویند.
بیانات در محفل انس با قرآن، ۱۹/۴/۱۳۹۲
نهج الفصاحه، ص ۳۹۰، نشر دنیای دانش(نرم افزار جامع الاحادیث )
اوصاف مردان شایسته
1. ديندار باشد.
2. خوش اخلاق باشد.
3. عاقل، با تدبير، زرنگ و فعال است.
4. براي تأمين رفاه و آرايش خانواده اش كوشش مي كند و داراي صفات عالي بخشش و سخاوت است.
5. نظيف، پاكيزه و خوش لباس است.
6. در زندگي ميانه رو مقتصد است و پولهايش را بيهوده خرج نمي كند.
7. به همسرش احترام مي گذارد و از زحمات او قدرداني مي كند.
8. همسرش را بسيار دوست دارد و به او اظهار دوستي و محبت مي كند.
9. لغزشهاي همسرش را مي بخشد.
10. به زنان بيگانه نگاه نمي كند و از آنها تعريف و تمجيد نمي كند.
11. در كارهاي منزل به همسرش كمك مي كند.
12. عصباني نمي شود و اگر شد خشم خود را فرو مي برد و به همسرش آزار نمي رساند و ناسزا نمي گويد. [1]
نکته: پیش از ازدواج چشم ها را خوب باز کنید و بعد از آن کمی آنها را روی هم بگذارید.