علل افت کتابخوانی در کشور از نگاه یک نویسنده
یکی از پژوهشگران و نویسندگان حوزوی گفت: گسترش فضاي مجازي،گران بودن كتاب ها و به روز نبودن قلم برخی نويسندگان باعث مي شود ميل به كتابخواني در اين دوره افول كند.
حجت الاسلام مهدي باقري سياني، نويسنده كتاب «مباحثه، شرایط،آفات و برکات»و صاحب 40 عنوان مقاله و كتاب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري حوزه در اصفهان گفت:” گسترش فضاي مجازي،گران بودن كتاب ها و به روز نبودن قلم برخی نويسندگان باعث مي شود ميل به كتابخواني در اين دوره افول كند.”
وی ادامه داد: ضمن اينكه اين نكته را نبايد از ياد برد كه بعضي از كتاب ها، تاريخ مصرف دارند مانند مقاله هايي كه ممكن است يك روز كاربرد داشته باشند و اين امر باعث مي شود كارايي بعضي از كتب محدود شوند و جامعه نيز سراغ آن نرود.
این نویسنده دینی افزود: اگر در حوزه هاي علميه كساني كه مولف كتاب هستند و در اين زمينه تبحر دارند،به ديگران و به خصوص طلاب معرفي شوند و از آنها تقدير به عمل آيد، باعث مي شود طلاب نيز به سمت مطالعه و نويسندگي سوق پيدا كنند و به نحوي خودشان را محك بزنند همچنين افرادي كه صاحب كتاب هستند حتي اگر كتاب اولشان باشد،در جلسات مختلف حضور يابند و با پشتيباني حوزه، به بررسي و عنوان كتاب خود بپردازند تا زمينه رشد آنها بيشتر فراهم گردد.
اين محقق حوزوی در خصوص عدم حمايت مالي براي نويسندگان كتاب، عنوان كرد: اگرچه يك مولف نياز به تشويق مادي دارد اما هميشه برطرف شدن اين نياز كافي نيست و نياز به تشويق معنوي است كه بسيار ارزشمند تر است ؛
وی تصریح کرد: در گذشته تعداد پزشكان كشور اندك بود و پزشکانی از کشورهایی مثل و هند و پاکستان در برخی روستاها و شهرها مشغول مداوای مردم بودند، اما چه شد که پس از دو یا سه دهه کشور از نظر داشتن پزشک این چنین پیشرفت کرد؟قسمتی از پاسخ را باید در این یافت که در آن هنگام وقتی پزشکی وارد جلسه ای می شد مردم احترام می گذاشتند و با تعبیر اقای دکتر یا خانم دکتر او را صدا می زدند؛ وقتی قشر نوجوان و جوان مي ديدند كه چگونه از آنها تجليل به عمل مي آيد، به اين فكر مي كردند كه لازمه ي احترام اجتماعي آن است كه ما نيز پزشك شويم ؛ آيا ما در زمينه كتاب اين كار را كرده ايم و از نويسندگان تجليل نموده ايم؟
حجت الاسلام باقري سیانی با اشاره به كم بودن سرانه مطالعه در بين مردم و قشر جوان گفت: طلاب و دانشجويان بايد ببينند شخصيت هاي برجسته علمي كشور چه ميزان از وقت شان را به مطالعه اختصاص مي دادند؟
وي خاطر نشان كرد: يك طلبه اگر بخواهد روزانه 4 الي 5 ساعت مطالعه كند قطعا به جايي نمي رسد و نمي تواند پاسخگوي شبهات روز باشد؛ و بايد به صورت تخصصي در زمينه هاي مختلف به پژوهش بپردازد تا ثمره اش را در 5 سال آينده مشاهده كند.
این مولف دینی عنوان کرد: ممكن است عده اي بگويند با توجه به وجود درس هاي زياد توان تحقيق و مطالعه كتب غير درسي را ندارند اما آنها بايد به اين نكته توجه كنند كه حجم زياد درسها كسي را ناتوان نمي كند بلكه عدم برنامه ريزي كافي و نداشتن مدیریت زمان،باعث مي شود از زمان مطالعه كاسته شود.
وی در پايان گفت: اگر نويسنده 4 شاخصه تعهد، تخصص، نيازشناسي و مخاطب شناسي را رعايت كند، اثر وي اثر مفيدي خواهد بود مثلا در بحث نياز شناسي منابعي را داريم كه از موقع نشر آنها هيچ منبع ديگري وجود ندارد اين امر بخاطر آن است كه نويسنده نياز جامعه را بررسي نموده و سپس به تاليف كتاب پرداخته است.