#حقیقت_توبه
#حقیقت_توبه
⚪️#توبه بر اساس لغت اگر با حرف «اِلی» متعدی شود، به معنای بازگشت بنده از گناه به اطاعت خداوند و چنانچه با حرف «علی» متعدی گردد، به معنای بازگشت خدا به سوی بنده به یکی از این دو صورت است:
۱. موفق کردن عبد به توبه؛
۲. قبول توبه وی
⚪️«توبه» دراصل به معنای بازگشت از گناه است (این درصورتی است که به شخص گنهکاری نسبت داده شود)
ولی در قرآن و روایات اسلامی بارها به خدا نسبت داده شده است دراین صورت به معنی #بازگشت به #رحمت است، همان رحمتی که به خاطر ارتکاب گناه از گنهکار سلب شده بود، پس از بازگشت او به خط عبادت و بندگی خدا، رحمت الهی به او باز میگردد و به همین دلیل یکی از نامهای خدا، «تواب» (یعنی بسیار بازگشت کننده به رحمت یا بسیار توبه پذیر) است.
⚪️در واقع واژه «توبه» مشترک لفظی یا معنوی است میان «خدا» و«بندگان» (ولی هنگامی که به بنده نسبت داده شود با کلمه «الی» متعدی میشود و هنگامی به خدا نسبت داده شود با کلمه «علی»).
⚪️مرحوم فیض کاشانی در «المحجة البیضاء» درباره حقیقت #توبه چنین آورده است که توبه سه رکن دارد،
نخست #علم و دوم #حال و سوم #فعل که هر کدام علت دیگری محسوب میشود.
⚪️منظور از «علم» شناخت اهمیت ضرر و زیانهای گناهان است، واین که حجاب میان بندگان و ذات پاک محبوب واقعی میشود. هنگامی که انسان این معنی را بخوبی درک کند، قلب او به خاطر از دست دادن محبوب ناراحت میشود و چون میداند عمل او سبب این امر شده، نادم و پشیمان میگردد؛ واین ندامت سبب ایجاد اراده و تصمیم نسبت به گذشته و حال و آینده میشود.درزمان حال آن عمل را ترک میگوید، و نسبت به آینده تصمیم بر ترک گناهی که سبب از دست دادن محبوب میگردد میگیرد، و نسبت به گذشته درصدد جبران بر میآید.
⚪️در واقع نور علم ویقین سبب آن حالت قلبی میشود که سر چشمه ندامت، است و آن ندامت سبب موضع گیریهای سه گانه نسبت به گذشته و حال و آینده میگردد.
این همان چیزی است که بعضی از آن به عنوان انقلاب روحی تعبیر کردهاند، و میگویند توبه نوعی انقلاب در روح وجان آدمی است که اورا وادار به تجدید نظر در برنامهها ی خود میکند.