درخت و درختکاری در آموزه های اسلامی
شایسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند، زیرا درختان در سالم سازی و پاکیزگی هوا تاثیر ویژه دارند اهتمام اسلام به درختکاری و افشاندن دانه یا کاشتن شاخه ثمر بخش کاملا درمتون دینی مشاهده می شود، به گونه ای که گاهی کاشتن درخت در ردیف بهترین و مقدس ترین کارهای خیر قرار می گیرد.
چنانکه از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) در ضمن حدیثی آمده است که درخت کاری را در کنار تعلیم دانش ساختن مسجد ، به ارث گذاشتن قران یا کتاب علمی سودمند دیگر و…قرار داده است.که اهتمام آن حضرت به درخت کاری را می رساند.(کنزالعمال،ج15،ص953-954)
در اسلام،هم درباره نگهداری درخت و آبیاری آن دستور رسیده و هم از قطع آن نهی شده است.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:« مَنْ سَقَی طَلْحَةً أَوْ سِدْرَةً فَكَأَنَّمَا سَقَی مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإ» ؛ هرکس درخت طلع و سدر درخت نیازمند به آب را سیراب کند گویا انسان مومن تشنه را سیراب کرده است.»
درمورد قطع درخت نیز از آن بزرگوار چنین آمده است:«من قطع سدره صوب الله راسه فی النار؛درخت های ثمر دهنده را قطع نکنید که اگر چنین کنید خداوند سخت برشما عذاب می فرستد. »( بحارالانوار ،ج63،ص113)
از امام رضا (علیه السلام) نیز نقل شده است که قطع درخت در صورت نیاز با تبدیل و جایگزینی مانعی نداردو افزودند.
اهمیت درخت کاری چنان است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) درباره آن فرمودند: اگر نهالی در دست یکی از شماست و در آستانه برپایی قیامت به اندازه کاشتن آن فرصت دارید ، آن را بکارید.(مفاتیح الحیاه،ص717)
رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: بهترین و با برکت ترین چیز، درخت خرماست، هرکس آن را فروخت پولش همچون خاکستری بر باد رود مگر اینکه چیزی جایگزین آن کند.الکافی ج 5،ص260
نکته: درخت خرما در محیط مناسبش جزو باقیات صالحات است ولی این ویژگی اختصاص به نخل ندارد بلکه در هر محیطی نشاندن درخت مفید و مناسب آن محیط می تواند باقیات صالحات باشد.