#سلام_امام_زمانم
#سلام_امام_زمانم ?
توصیف قشنگی است دراین عالم هستی
تـو عـرش بَرینـی و مـن از فـرش زمینـم
آواره نه! در حسـرت دیـدار تـو بی شـک
ویـرانـهی ویـرانـهی، ویـرانـه تـــــریـنـم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
عدالت در عصر ظهور
عدالت در عصر ظهور چگونه محقق مى شود و چرا عدالت موعود در عصر اسلام برقرار نشد؟
اولين اقدام و راه تمامى پيامبران براى ايجاد قسط و عدل، كار فرهنگى و روشنگرى است. امام مهدى(عجل الله) نيز با اقدامات گسترده فرهنگى و تربيتى، به رشد فكرى و اخلاقى جامعه دست مى زند و جامعه مرده را احيا مى كند.
آن گاه حضرت مهدى(عجل الله) به كمك آموزه هاى متعالى قرآن و دستورات عدالت محور اسلام، به اداره حكومت جهانى مى پردازد و با قوانين و سيره عادلانه، جهان را آكنده از عدل و داد مى كند.
در مرحله سوم، با استفاده از قدرت سلاح و نيروى نظامى و با شدت تمام به مقابله ستمگران و بيدادگرى مى پردازد و ريشه ظلم و ستم را بر مى اندازد.
امام باقر (علیه السلام) با توجه به اهميت سه عنصر فوق براى ايجاد عدالت مى فرمايند: «امامى كه قرآن، دانش و سلاح نزد اوست، از ما است».
تفاوت عمده ميان مكتب اسلام با ساير مكاتب در عدالت اين است كه اسلام، معنويت را پايه و اساس عدالت مى شمارد. حساسيتى كه اسلام در زمينه عدالت و تركيب آن با معنويت اسلامى از خود نشان مى دهد در هيچ مكتب ديگرى نظير و مانند ندارد. . .
چرايى عدم تحقق عدالت:
يكى از اغراض اصلى بعثت انبيا، تشكيل جامعه ايده آل براساس خداپرستى و ارزش هاى الهى و گسترش عدل و داد در سراسر زمين بوده و هر كدام در حد امكان قدمى در اين راه برداشته اند و بعضى از آن ها توانسته اند در محدوده جغرافيايى و زمانى خاصى حكومت الهى را برقرار سازند، ولى براى هيچ يك از ايشان شرايط حكومت عدل جهانى، فراهم نگشت.
البته فراهم نشدن چنين شرايطى به معناى نارسايى تعاليم و برنامه هاى انبياء و يا نقص مديريت و رهبرى ايشان نبوده و نيز به معناى تحقق نيافتن هدف الهى از بعثت ايشان نمى باشد زيرا هدف الهى فراهم شدن زمينه و شرايط براى سير و حركت اختيارى انسان ها است.
اما اين شرايط نه در زمان رسول اكرم (صلی الله علیه وآله) حاصل بود و نه حتى اكنون. در عصر رسول اكرم، ايشان نهايت تلاش شان اين بود كه دين تازه را تبيين و اركان آن را تقويم بخشند. علاوه بر آن كه مخالفت مخالفان نگذاشت حتى الگوى مدينه النبى فراتر از اين شهر رفته و عدالت حتى در جزيره العرب مستقر گردد، چه رسد به ممالك ديگر و همه كره زمين.
بعد از رسول اكرم (صلی الله علیه وآله) نيز علاوه بر آن كه تلاش ايشان در بدنه حكومت تداوم نيافت تا شرايط تبليغ اسلام در سرزمين هاى گسترده اى فراهم آيد، بلكه حكومت از مجراى حق خود خارج گشت و نابسامانى هاى فراوانى در ممالك اسلامى پديدار شد. حضرت على (علیه السلام) نيز كه بالاجبار مسئوليت حكومت را پذيرفت، چنان با مشكلات داخلى و تحريفات و تبعيضات و انحرافات مواجه شد كه در دوران حكومت چند ساله اندك خود نتوانست آن طور كه خود مى خواست عدالت را در محدوده قلمرو مركز حكومت خود محقق سازند . . .
پی نوشت:
جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید:
http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=2313
به نقل از کتاب “مهدویت - دوران ظهور". جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید:
http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1356
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود می توانید از ربات پرسمان استفاده نمایید:
@porsemanbot
http://porseman.org
http://porsemani.ir
@porseman
در مهمانی ها خنثی نباشید
آنچه که از روایات برمی آید این است که اولا باید رفت و آمد کرد اما این رفت و آمدها را باید خودتان مدیریت کنید نه اینکه بگویید چون من میهمان دیگری هستم و وارد خانه کس دیگری شده ام پس هر چه او بگوید، انجام می دهم؛ بله، زمانی که بخشی از حدود و شرایع و شرایط در اختیار او است اما نه همه آن بلکه شما نیز باید بخشی از این شرایط را به عنوان یک شخصیت مومن در اختیار خود بگیرید و کمیت و کیفیت این حضور را مدیریت کنید.
میزان حضور، میزان گفت وگوها، نحوه گفت وگوها و زمان حضور از جمله مسایلی است که می توان در تعاملات آنها را مدیریت کرد. قرار نیست که ما دایم نصیحت و توصیه کنیم. در سیره اهل بیت (علیه السلام) کاملا مشهود است که آنها مزاح می کردند، گفت وگو می کردند، خنده، صحبت های عمومی، احوالپرسی، پیگیری مسایل و … داشته اند اما نوع این معاشرت باید به گونه ای باشد که در کنار آن اخلاق اسلامی رعایت شود. ممکن است شما در جایی باشید که نتوانید مستقیما از حضرت حجت (علیه السلام) یاد کنید اما می توان به شکلی رفتار کرد که طرف مقابل احساس کند که شما او را به یک شخص بزرگ یادآوری می کنید، اینکه ما بتوانیم نشان غیرمستقیم ولی خدا باشیم شرط اولی است که در تعاملات اجتماعی و ارتباطات خانوادگی باید به آن توجه کرد.
این حدیث که می فرماید: «مردم را به غیر زبان تان به سوی خدا دعوت کنید.» در همین تعاملات مصداق عملی می یابد، ما باید در تعاملات و ارتباطات به گونه ای تاثیرگذار باشیم و جاذبه آفرین و محبتآمیز رفتار کنیم که عدم حضور ما در جمع مشهود باشد و حضور ما نیز در میان جمع یادآور خدا و حجت خدا و تذکر نسبت به الگوی صحیح زندگی باشد.
ادامه دارد….
پی نوشت:
حجتالاسلام رضایی، کارشناس تخصصی مهدویت در گفتوگو با خبرگزاری شبستان
@darolmahdy_borkhar
توصیه هایی برای داشتن عید مهدوی
در طول ایام عید مطالعات مهدوی داشته باشیم،نه اینکه در این ایام فقط تفریح کنیم ،نه !! باید برای ظهور امام زمان(علیه السلام) کار کنیم .دو جلد کتاب نگین آفرینش را توصیه می کنم بخوانید، و همچنین آنهایی که خوانده اند دو جلد کتاب آفتاب مهر را بخوانند! و بعد از آن چهار جلد کتاب درسنامه ی استاد سلیمیان را بخوانند!
در سال 96 تصمیم بگیریم، تا جای ممکن گناه نکنیم!
نمازهایمان اول وقت باشد !
در حد توان زیارت عاشورا بخوانیم!و ثوابش را به امام عصر (عجل الله) هدیه کنیم.هر روز دعای عهد بخوانیم و ثوابش را به اهل بیت هدیه کنیم،
با قرآن اُنس بگیریم، هر روز یک حزب قرآن بخوانیم!
کسی را نرنجانیم !و اگر کسی ما را رنجاند، نرنجیم و یا حداقل حلالش بکنیم.
هر روز یک هدیه به امام زمانمان بدهیم!
ان شاء الله بتوانیم برای امام زمانمان بهتر کار کنیم ،
دعای غریق را به دیگران یاد بدهیم «ﯾﺎ ﷲُ ﯾﺎ رَﺣْﻤﻦُ ﯾﺎ رَﺣِﯿﻢُ ﯾﺎ ﻣُﻘَﻠﱢﺐَ اﻟْﻘُﻠُﻮبِ ﺛَﺒﱢﺖْ ﻗَﻠْﺒِﯽ ﻋَﻠَﯽ دِﯾﻨِﮏَ »
ان شاءالله که عیدمان مهدوی باشد .از امام زمان
(عجل الله) روز اول سال 96 بخواهیم ،سال جدید را برای ما یک سال امام زمانی قرار بدهد..و امام زمانی ترین سال عمر ما سال 96 باشد و ان شاء الله سالی باشد که ظهور آن امام عصر رخ بدهد! «اَﻟﻠّﻬُﻢَ ﻋَﺠِﻞْ ﻓِﯽ ﻓَﺮَجِ ﻣُﻮﻻنا ﺻﺎﺣِﺐَ العَصْر ِوَ اﻟﺰَﻣﺎنْ»
یادتان نرود! همان طور که هفت سین انجام می دهید یکی از سین ها هم این باشد« ﺳَﻼَمٌ ﻋَﻠَﻰ إِلْ ﻳَﺎﺳِﻴﻦَ »زیارت آل یاسین را هم سعی کنید، هر موقع یاد حضرت(عجل الله) کردید، بخوانید.
پی نوشت:
استاد احسان عبادی
@Farhange_Mahdaviat
امام عصر و الگو پذیری فاطمی
وقتی امام عصر علیه السلام تاکید بر الگو بودن حضرت فاطمه طاهره سلام الله علیها دارند، این تکلیف جامعه را نیز تا حدی معلوم می کند. اینکه جامعه نیز باید از آن حضرت(سلام الله علیها) الگو بگیرد که زنان در این بحث نقش مهمی دارند.
از مطالبی که در دوران غیبت درباره زنان بحث می شود الگوپذیری زنان و نقش الگوها در این عرصه است. امروز این مسئله ثابت شده که از کارآمدترین و باانتاج ترین کارها برای جامعه، ارائه الگوهای عملی و رفتاری به جامعه است. یعنی وقتی جامعه الگوهایی داشته باشد و مطابق آن الگوها رفتار کند، ثمربخش تر است.
قرآن کریم نیز موارد مختلفی از این ساحت الگویی را برای ما بیان می فرماید: از جمله «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست» و یا درباره حضرت ابراهیم علیه السلام می فرماید: «قَد كانَت لَكُم اُسوَةٌ حَسَنَةٌ فى اِبرهيمَ والَّذينَ مَعَهُ…» و نیز درباره سایر انبیاء الهی آنها را برای ما به عنوان الگو معرفی می کند و می فرماید: «أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ؛ به هدایت آنها اقتدا کنید، یعنی الگو بگیرید.»
وقتی درباره دوران غیبت وارتباط جامعه با حضرت مهدی علیه السلام سخن می گوییم، یکی از نکات درباره حضرت(عجل الله) ، سخن ایشان درباره حضرت زهرا سلام الله علیها است که فرمودند: «فی ابنة رسول الله لی اسوة حسنة؛ الگوی خوب من دختر رسول خدا صل الله علیه وآله است» رفتار او، کردار او، گفتار او؛ و حضرت را به عنوان یک الگو مطرح می کنند.
طبیعی است که ما نمی توانیم به عمق و کُنه این کلام حضرت(عجل الله) برسیم و اندیشه و بیان ما قاصر است که منظور حضرت(عجل الله) را از این کلام دریابد که چه جلوه هایی از این ساحت الگویی مد نظر امام زمان(عجل الله) است؟
و ایشان چه ویژگی هایی از عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها را در نظر دارند؟
چرا که حضرت زهرا سلام الله علیها در تعابیر ما به شب قدر تشبیه شده اند که قدر و منزلت آن برای هیچ کس معلوم و مشخص نیست. اما به هرحال و با وجود همه ابهام و عمقی که در این کلام امام وجود دارد، با توجه و کمک از سخنان و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام شاید بتوان به جرعه ای از آن رسید.
ادامه دارد…..
منبع:
حجت الاسلام محمدصابر جعفری، کارشناس و محقق مهدوی در گفت و گو با خبرگزاری شبستان
darolmahdy_borkhar
دعاى سلامتى امام زمان(عجل الله)
اينكه مى گويند «براى سلامتى امام زمان(عجل الله) صلوات» يا «براى تعجيل در فرج دعا كنيد»، مگر ايشان هم مثل بقيه مردم دچار بيمارى مى شوند يا با دعاى ما فرج و ظهور ايشان نزديك مى شود؟!
دعا براى سلامتى و فرج امام عصر(عجل الله) ، اطاعت از امر خداوند و پيروى از رسول اكرم و اهل بيت (علیهم السلام) است. «دعا» براى آن حضرت داراى آثار و حكمت هايى است ؛ از جمله:
1- نشانه علاقه و محبّت قلبى به آن حضرت است
2-گشايش و فرج مؤمنان در آن است ؛ چنان كه خود آن حضرت در نامه اى مرقوم داشتند: «براى تعجيل در ظهورم دعا كنيد كه ظهور من، به نفع شما و موجب فرج و گشايش امور شما خواهد بود»
3-فزونى نعمت، يكى از آثار دعا براى آن حضرت است.
4- دعا، اظهار تجديد عهد و پيمان با آن حضرت است.
-5 سبب زنده نگه داشتن ياد امام غايب در دل منتظران است.
6- اداى حقوق بسيارى كه آن حضرت بر ما دارد، دعاهاى ما داراى اين فايده است كه بعضى از حقوق او را ادا كنيم.
7 -دعا براى آن حضرت، اين فايده را هم دارد كه خود آن حضرت نيز براى يارى دهنده و دعا كننده اش دعا مى كند.
8- از ديگر فوايد دعا، تقرّب دعا كننده به خداوند متعال است .
9- از ديگر آثار دعا براى ولى عصر(عجل الله) نورانيت قلب دعا كننده و كسب نور از آن خورشيد فروزان الهى است.
10-طول عمر، از ديگر منافع و آثار دعا براى امام زمان(عجل الله) است و روايات متعددى بر اين امر دلالت دارد و…
مضمون كلّى دعاى «اللهم كن لوليك…» درخواست يارى الهى و حفظ و سلامتى آقا امام زمان(عجل الله) است كه از جمله وظايف مهم شيعيان در عصر غيبت است. در اين دعا از خداوند مى خواهيم كه ولىّ و سرپرست آن حضرت باشد ؛ يعنى، او را تحت ولايت خاصه خودش - كه مخصوص مقرّبان درگاهش است - قرار بدهد و حافظ و نگه دار او از جميع بدى ها، بلاها و سختى ها باشد. همچنين قائد و رهبر و پيشوا براى آن حضرت باشد …
اوقات دعا: -از ادله نقلى استفاده مى شود كه اگر دعا براى امام زمان(عجل الله) در موقعيت ممتاز و حالت مناسب روحى و جسمى و در مكان و زمان خاصى مطرح شود، اجابتش سريع تر و تحقّق آثارش زودتر و بيشتر خواهد بود
.1-بعد از نمازهاى واجب (به خصوص نماز ظهر، نماز عصر و نماز صبح)
؛2- بعد از هر دو ركعت نماز شب ؛
3-در قنوت نماز و سجده شكر نماز ؛
4- هر صبح و شام، به خصوص روزهاى پنج شنبه و جمعه ؛
5- روزهاى نوروز، عرفه، عيد فطر و عيد قربان ؛
6-ماه مبارك رمضان، روز دحوالارض، روز عاشورا و شب و روز نيمه شعبان
7- بعد از ذكر مصيبت امام حسين (علیه السلام) و بعد از زيارت امام زمان(عجل الله) ؛
8- به هنگام گريه از ترس خداوند ؛
9- به هنگام نجات از غصه ها، در سختى ها و مشكلات، در نزد هر نعمت و زوال آن ؛
10- بعد از نماز جعفر طيّار …
منبع:
جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید
http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=2207 به نقل از کتاب “مهدویت پیش از ظهور” جهت مطالعه متن کامل کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید:
http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1353