همطرازی حضرت فاطمه(س) و رسول اکرم با توجه به آیه #مباهله
? همطرازی حضرت فاطمه(س) و رسول اکرم با توجه به آیه #مباهله
✍️ #امام_خمینی (ره)
?حقیقت انسان، روح مجرد او است و بدن در تمام مراحل، تابع روح است و روح به دلیل مجرد بودن، از وصف تذکیر و تأنیث (مرد و زن بودن) منزّه می باشد؛ به همین جهت هیچ کمالی از کمالات وجودی انسان مشروط به مذکر بودن نیست پس کمال حقیقی که عبارت است از مقام شامخ ولایت، برای مرد و زن قابل دستیابی است
?لذا تمام فضایلی که خداوند بالاصاله به ساحت قدسی مقام ختمی مرتبت افاضه کرده، بالتبع؛ نصیب فاطمه زهرا و سایر معصومین شده است. در واقع نسبت پیامبر با اهل بیتش؛ به خصوص فاطمه زهرا؛ همانند نور و شعاع آن، یا مانند اصل و فرع است
⬅️در ارتباط با آیه (مباهله) به دو نکته باید اشاره شود:
1⃣در جریان مباهله، تنها پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین (ع)حضور داشته اند
2⃣آیۀ مباهله می فرماید: «ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَی الْکٰاذِبِینَ» و از این به دست می آید که در جریان مباهله، حضرت فاطمه با همسر و فرزندش ، هم در اصل مدعا (این که حق با آنان است) و هم در دعوت به حق، با پیامبر اسلام شریک بوده اند؛ زیرا کلمۀ «الکاذبین» به صورت جمع آمده است و اگر طرف دعوا و دعوت تنها شخص پیامبر می بود، چنین تعبیری آورده نمی شد.
?بنابر این؛ولایت؛ که یکی از شئون آن، دعوت به حقایق الهی است؛ در اهل بیت آن حضرت از جمله فاطمه زهرا (س) نیز وجود دارد. به همین جهت فاطمه(س) در جریان مباهله، شریک پیامبر محسوب می شود و این مسأله بهترین نمونۀ همطرازی فاطمه با سایر معصومین (ع) است
? سیمای اهل بیت (ع) در عرفان امام خمینی (ره)