نهج البلاغه، شخصیت خطی و رسمی امیرالمؤمنین
پژوهشگر:زهرا کمالی
مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهرستان برخوار
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
استاد راهنما:سر کارخانم طائبی
تابستان 1394
چکیده
موضوع این پایان نامه بیان ویژگی های فردی و اجتماعی حضرت علی (علیه السلام) می باشد. علی ابن ابیطالب (علیه السلام) گوهری است که در شخصیت آن امام بزرگ و ابرمرد تاریخ، تاکنون هزارها کتاب به نگارش درآمده است. نویسندگان مسلمان، مسیحی، و گاه یهودی در تبیین چهره آن امام قلم زده اند و اهل سنت نیز برای معرفی مولی الموحدین علی (علیه السلام) قلم به دست شده اند اما هنوز هم آن ها نتوانسته اند چهره حقیقی علی (علیه السلام) را به جهانیان معرفی کنند.
سخن گفتن درباره ویژگی های فردی و اجتماعی امیرالمومنین علی (علیه السلام) بسیار مشکل است زیرا سخن گفتن در این مورد مانند قطرهای از دریاست. در این رساله به بیان این مسأله پرداخته است که امیرالمومنین در نهج البلاغه ویژگی های خود را چگونه تبیین نموده است.
چون شخصیت ایشان مانند شخصیت انسان های دیگر تک بعدی نیست و کتابش نهج البلاغه را هم به عنوان کتابی که یک شخصیت معمولی از خود به یادگار گذاشته است نمی توانیم تلقی کنیم چون ایشان هدف اعلائی برای زندگی داشت. در حقیقت، نهج البلاغه، شخصیت خطی و رسمی امیرالمؤمنین است، یعنی علی (علیه السلام) خود، نهج البلاغه مجسم است و این یكی از خصوصیات ایشان است كه به آن چه می گوید عمل می كند و آن چه را كه می خواهد در زندگی خود پیاده می كند .ب
نابراین با تمسک به نهج البلاغه، به تبیین ویژگی های فردی و اجتماعی ایشان پرداخته شد. از جمله یافته های این تفحص عبارت است از اینکه ویژگی های ایشان به دو قسم فردی و اجتماعی تقسیم می شود تقوی و پرهیزگاری، زهد و دنیا گریزی، ایمان راسخ و یقین کامل، نخستین نمازگذار، عشق به شهادت از جمله ویژگی های فردی و عدالت خواهی، سکوت ایشان در برابر دشمنان، فصاحت و بلاغت، کرامت و سخاوت، صداقت و راستگویی از جمله ویژگی های اجتماعی ایشان به شمار می رود.
کلیدواژه ها: ایمان، اخلاص، زهد، تقوا، نهج البلاغه، حضرت علی (علیه السلام).
برای دریافت فایل pdf به پیوسته زیر مراجعه کنید::
بررسی برخی از ویژگی های حضرت علی( علیه السلام) در دعای افتتاح
محقق:زهره حیدریان
استاد راهنما:سرکارخانم بلوچی
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)مدرسه علميه حضرت نرجس خاتون- سلام الله علیها-شهـرستان: بـرخـوار
پاییز 1392
چکیده مطالب
یکی از دعاهای معروف که مستحب است در هر شب ماه رمضان خوانده شود، دعای افتتاح می باشد. که این دعا از امام زمان ( عجل الله فرجه الشریف)نقل شده و توصیه شده که بهترین لحظه های مناجات با خدادر ماه رمضان به کمک آن طی شود.
این دعا دارای مضامین عالی و گنجینه ای از معارف توحیدی و خداشناسی است که در آن به صفات جلال و جمال پروردگار و تدبیر و تصرف حق تعالی بر عالم خلق، اشاره نموده است. این دعا مانند سایر دعاها چنان با تار و پود توحید، رسالت و امامت آمیخته شده که جداسازی آن کار دشواری است.
در این دعا بعد از حمد و ثنای الهی ابتدا به آستان مقدس رسول اکرم( صلی الله علیه و آله) عرض ادب می شود و بعد از صلوات بر وجود پر برکت ایشان با یادآوری خاندان آن حضرت، درخواست درود الهی بر تک تک آن بزرگواران می کند. و آن جا که خاندان رسول خدا( صلی الله علیه و آله) به وسیله ی حضرت علی( علیه السلام) ادامه پیدا می کند، این صلوات از ایشان آغاز می شود و به حضرت مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف) خاتمه پیدا می کند. و در طی آن به اوصاف برجسته از حضرت اشاره می شود که برخی از این اوصاف در ارتباط با خداوند و برخی در ارتباط با مردم می باشد.
ازجمله1.امیرالمومنینی 2.ولی اللهی 3.وصی اللهی 4.اخی رسول اللهی 5.عبداللهی6.نباعظیمی7.آیت کبری اللهی8.حجت اللهی که با تحلیل قرآنی آن ها می توان به حقایق ارزش مندی دست یافت.
از جمله این که اعتقاد به امامت از ضروری ترین شروط قبول توحید می باشد.پس دعای افتتاح خلاصه و چکیده ای کامل از بهترین معارف و آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) می باشد.
واژگان کلیدی: دعا، افتتاح، حضرت علی( علیه السلام) .
سیره انقلابی انبیاء در قرآن و عهدین
پژوهشگر:نجمه سیفی خورزوقی
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهرستان برخوار
استاد راهنما:سركارخانم طائبی
تابستان 1395
چکیده
موضوع تحقيقي كه پيش روست، سیره انقلابی انبیاء در قرآن و عهدین می باشد با وجود اینکه در اسلام انقلابیگری بر پایه ی رفق و مدارا مطرح گردیده است ، برخی درصدد برآمدند که با توجه به آیات و روایاتی که دلالت بر فضیلت جهاد و تشویق مسلمانان به آن می کنند، سیره انقلابی پیامبر اسلام را حمل بر خشونت کنند، در حالی که در کتاب مقدس نیز عملکرد انقلابی بر پایه ی جنگ و جهاد، تقدیس شده است.
در این پژوهش به بیان این مسأله می پردازد که سیره انقلابی انبیاء در قرآن و و سایر ادیان که در عهدین مطرح شده چه می باشد لذا در این نوشتار مواردی مطرح می شود که نشانگر همسویی اهداف انقلابی پیامبر اسلام با پیامبران دیگر ادیان توحیدی می باشد تا حقیقت روشن گردد و ثابت شدن این امر که رفتارهای انقلابی بر پایه ی جنگ و جهاد برای تحمیل دین نیست و قاعده اولیه نزد رسول خدا صلح است ضرورت تحقیق را می رساند.
هدف از داشتن سیره انقلابی در قرآن، در واقع صدور جنگ و تجاوز به معنای گرفتن زمین های دیگران نیست، بلکه صدور انقلاب به معنای صدور پیام رسالت انقلاب که همان حاکمیت توحید وگسترش دین خدا و دفاع از ضروریات زندگی بشراست، می باشد. برخلاف آنچه در تورات آمده و اهداف انقلابیگری، تصرف زمین یک ملت و قتل عام و نابود کردن همه ی مردم آن شهرها بوده است.به طور کلی ادیان الهی در مسائل مهمی مانند صلح و جنگ، تفاوت اساسی ندارند، بدین معنا که مثلاً در یک دین الهی مردم به صلح و صفا فرا خوانده شده باشند و در دین دیگر به خشونت؛ بلکه در همه ادیان الهی هم جهاد و هم دفاع وجود دارد وهم صلح و محبت و مهربانی. متاسفانه چنین وانمود شده است که اسلام دین خشونت است و پیامبر اسلام خشونت گرا و دین مسیحیت و حضرت عیسی صلحگرا . حال آن که اسلام دین تسامح است حتی غربی ها نیز بدان اعتراف دارند.
کلیدواژه ها: اصلاح، انقلاب، انبیاء، سیره، عهدین، قرآن.
دریافت فایل pdf در پیوست زیر:
تکامل انسان در سایه ی اُنس و محبّت خدا
پژوهشگر:زهرا کمالی
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
استاد راهنما:خانم منیژه کاشانی
حوزه حضرت نرجس خاتون- سلام الله علیها-شهـرستان: برخـوار
تابستان1392
چکیده
موضوع پژوهش، پیرامون، تکامل انسان در سایه ی اُنس و محبّت خدا می باشد.
کمال هر موجودی و از جمله انسان در عینیت یافتن و ظهور تمام استعدادهای نوعی آن است. که تمام ارزش های انسانی در او رشد کرده و رشد هر کدام از این ارزش ها هماهنگ با هم به حداعلی رسیده. شناخت انسان کامل از نظر قرآن واجب است زیرا حکم سرمشق و الگو را برای ما انسان ها دارد و هرگاه بخواهیم تحت تعلیم و تربیت اسلامی به کمال برسیم باید انسان کامل را بشناسیم.
چگونه می تواند انسان در سایه ی اُنس و محبّت خدا به تکامل برسد.
اُنس و محبّت خدا هم راه با اُنس با اهل بیت و کنارگذاشتن عادات ناپسند و تقوا و مراقبت مداوم بر قلب خویش و تقویت فضایل اخلاقی حاصل می شود.
بین خدا و مخلوق ارتباط و محبّت وجود دارد: چون خداوند خالق انسان است و مخلوق جلوه ای از خالق می باشد و هرگز نمی تواند از او جدا باشد. به ناچار باید بین آن ها ارتباط وجود داشته باشد و علاوه بر آن در قرآن نیز خداوند متعال می فرماید:
« وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ؛ من نزدیکتر از شما به خودتان و نزدیکتر از شریان گردن هایتان هستم».
خداوند نهایت پیوستگی و قرب خود را نسبت به بندگان مجسم ساخته است.
کمال نهایی انسان در اثر اُنس و محبّت خدا نقطه ای است که کمالی فراتر از آن نباشد و همان مقام خلیفه الله شدن می باشد که به تعبیر قرآن «امام» نام دارد. انسان کامل در زمان ما کسی جزء حجة بن الحسن روحی و ارواح العالمین له الفدا وجود ندارد
کلید واژگان: کمال- محبّت- اُنس- انسان
دسترسی به فایل pdfدر پیوست زیر:
رابطه صبر و كمال انسانی
پژوهشگر:زهرا كريمي
استاد راهنما:خانم بتول ديباج
حوزه حضرت نرجس خاتون(سلام الله علیها دولت آباد)شهـرستان: برخـوار
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
زمستان1391
چکیده مطالب
يكي از راه هاي رسیدن به کمال و دستیابی به مقام قرب خدا، متخلق شدن به صفت نیک «صبر» است که به معنای پایداری و ثبات بر احکام دین و مقاومت در برابر شهوات و بحران هاست. این صفت با صفات حسنه ی دیگر مثل زهد، قناعت، رضا و….. نیز ارتباط تنگاتنگ دارد.
باید توجه داشت که در مقابل صفت صبر و دیگر صفات نیک که از آن ها به عنوان عوامل کمال انسان یاد می شد، عوامل دیگری نیز وجود دارد که مانع دستیابی انسان به رشد کمال می شود، عواملی مثل حبّ دنیا و انجام گناهان و ناپاکی ها که به عوامل سقوط معرفی شده اند و آثار سوئی را به همراه می آورند از آثاری که حبّ دنیا برای انسان به دنبال می آورد، آلوده شدن روح به صفات زشتی مثل حرص و طمع است که این موارد نیز خود موجب بروز زشتی های دیگری می گردد.
ضرورت این تحقیق از آن روست که مسائل اخلاقی و از جمله صفت صبر از مواردی است که مورد توجه شارع مقدس می باشد و در آیات و روایات به ارزش و اهمیّت آن بسیار اشاره شده است و بی توجهی و عدم رعایت آن، موجب فرورفتن در بستر سقوط و هلاکت می شود.
كليد واژه: صبر ، رضا ، قناعت ، زهد، حبّ دنیا، حرص، طمع، گناه
فایل pdf در پیوست زیر:
حکمت تشریع نماز
پژوهشگر:زهرا فتاحی
مدرسه علميه حضرت نرجس خاتون(سلام الله علیها)شهـرستان: بـرخـوار
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
استاد راهنما:خانم منیژه کاشانی
پائیز 1391
چکیده مطالب
در پژوهش حاضر حقيقت نماز و حكمت تشريع، اجزاي آن و حكمت هاي معنوي و مادي تشريعش به نگارش درآمده است.
كلمه ي «صلاة» در لغت به معني «دعا»،« استغفار»، «درود»، «بزرگداشت»،«تعظيم»،«تبريك» و «تمجيد» بوده و در اصطلاح ديني عبادتي است كه روح انسان را با نيروئي نامرئي كه مقدراتش را در اختيار دارد، ارتباط مي دهد.
نماز در ميان واجبات ديني، اولين فريضه ي الهي است كه بعد از اعتقاد به يگانگي خداوند، به اقامه ي آن دستور داده شده و اولين عملي است كه در روز قيامت مورد محاسبه قرار مي گيرد و قبولي ساير اعمال در پرتو قبولي آن است؛ به همين خاطر نماز در ميان ساير فرائض ديني از جايگاه بسزايي برخوردار است.
امروزه معمولاً نوجوانان و جوانان در برخورد با مسائل و احكام ديني، به دنبال فلسفه ي احكام و فرائض بوده و كمتر مسائل ديني را به صورت تعبدي قبول مي كنند و به آن ها عمل مي كنند. هر چند رعايت تعبدي احكام نشانه ي كمال ايمان و بندگي بي چون و چراي انسان مؤمن است ولي فلسفه ي احكام نيز شكل عقلاني به حكم و به طريقي ديگر مي تواند در تقويت ايمان فرد تأثير گذاشته و بندگي انسان را به اثبات رساند. به همين دليل اگر آيات و روايات را مورد جستجوي عميق قرار دهيم، خواهيم ديد كه در بيشتر موارد بلافاصله بعد از دستور به فريضه اي، دليل عقلي آن را نيز بيان نموده تا بندگان خدا با ديدي بازتر و قلبي مطمئن تر به عمل بپردازند و از آن لذتِ معنوي و مادي لازم را ببرند.
محقق در این نوشتار بر آن است که به سؤالاتی همچون چیستی تشریع نماز، اسرار و حکمت های نماز پاسخ داده و لذا این پایان نامه در چهار فصل چینش شده است که عبارتند از اسرار تشریع نماز،
حکمت های معنوی و مادی تشریع نماز.
روش اين تحقيق به اعتبار نوع بنيادي است و به اعتبار ماهيت، توصيفي- تحليلي است و به اعتبار روش جمع آوري، تحقيقي- كتابخانه اي و به اعتبار موضوع، اخلاقي- تفسيري مي باشد.
كليد واژه ها:« نماز»،«حكمت»،«تشريع» مي باشد.
فایل pdf در پیوست زیر: